Nestlé en Coca-Cola krijgen wereldwijd meeste kritiek ngo’s

Londen (Verenigd Koninkrijk), 16 augustus 2018 13:24 | Maurice de Jong

Dat hoge bomen veel wind vangen blijkt wel uit de cijfers van onderzoeks- en adviesorganisatie SigWatch die jaarlijks de activiteiten van niet-gouvernementele organisaties in kaart brengt. De grootste voedingsbedrijven ter wereld: Nestlé, Coca-Cola en Unilever, kregen ook de meeste kritiek te verduren van alle onderzochte voedingsbedrijven.

Op een schaal van 0-2000 (niveau van kritiek/complimenten) die SigWatch hanteert, komt in de categorie Food & Non-Alcoholic Beverages Nestlé uit op een kritiekscore van 1300, op de voet gevolgd door Coca-Cola (1100) en Unilever (ongeveer 650). Daarna volgen PepsiCo en McDonald’s.

SigWatch analyseerde in de voedings- en drankensector 840 ngo-acties in de periode 01-07-2017 en 30-08-2018.

Unilever

Unilever en Nestlé staan bekend om hun aandacht voor duurzaamheid daarom krijgen ze niet alleen kritiek, maar ook complimenten van maatschappelijke organisaties. De eerste staat bovenaan de algehele lijst (complimentniveau van 600) als meest geprezen bedrijf onder ngo’s. Dit komt door het uitbannen van kooieieren en diertesten. Ook de transparantie van de Nederlandse multinational draagt bij aan de positieve score.

Nestlé

Nestlé staat met een complimentscore van 400 op plek nummer vier en moet naast Unilever alleen Aldi en H&M boven zich dulden. Ook Kraft-Heinz, McDonald’s en Lidl staan in deze ‘complimentenlijst’, waarvoor onderzoekers van SigWatch 5473 ngo-activiteiten onder de loep namen.

Greenpeace

Greenpeace (42%) is de meest actieve ngo in het de maat nemen van de voedingsindustrie. Op ruime afstand volgen Oxfam (9%) en Friends of The Earth (7%). Foodwatch is verantwoordelijk voor 5% van alle ngo-kritiek en complimenten in het jaar 2017-2018.

Dierenwelzijn

Maar wat waren de issues in de voedingsindustrie die de maatschappelijke organisaties nauwgezet in de gaten hielden? In Europa voerden ze vooral campagne voor beter dierenwelzijn (score van 175 op een schaal van 0-300).

Als het gaat om de bijdrage van de landbouw aan klimaatsverandering (score 35), afval en verpakkingen (75) en eerlijke en leefbare lonen (35) namen de activiteiten toe vergelijken met 2016-2017. Ook misleidende etikettering bleef een issue in Europa ( score: 45) , hoewel er de score niet noemenswaardig toenam vergelijken met vorige jaargang.

Biologische voeding

Biologische voeding, pesticiden in voedingsmiddelen en suikerreductie in frisdranken kregen in 2017-2018 minder aandacht van Europese actievoerders dan in diezelfde periode vorig jaar. De ngo’s voeren het hardst campagne in Europa en Noord-Amerika.

Onderzoeksmethode

De data van SigWatch zijn afkomstig uit hun online analytics tools die informatie analyseren van meer dan achtduizend ngo’s en hun campagnes. Dagelijks upload de organisatie veertig rapporten van ngo-campagne acties. Het kan dan gaan om nieuwe campagnes, een verandering in doel of tactiek, een nieuwe publicatie of rapport, het aanspannen van een rechtszaak , een directe actie of een straatprotest. Ook registreert SigWatch of ngo’s merken, bedrijven of projecten noemt. Dit vertaalt zich in het scoresysteem voor ‘reputatie-impact’ dat het bedrijf zelf ontwikkelde.