Marketplace 2.0 van Rainforest Alliance maakt grondstoffen beter traceerbaar

Arnhem, 28 maart 2017 09:15 | Jael Lambers

Rainforest Alliance zal belangrijke data uit diverse ketens verzamelen, vanaf het begin van de keten tot het eindproduct. De data wordt straks verzameld in het platform Marketplace 2.0.

ChainPoint, een softwarebedrijf uit Arnhem, is door Rainforest Alliance gekozen als leverancier van het nieuwe softwareplatform Marketplace 2.0. ChainPoint is al langere tijd actief in de verduurzaming van ketens.

Optimale data-analyses

“Een modern softwareplatform voor zichtbaarheid en traceerbaarheid is onmisbaar om de vele ketens waarin wij actief zijn te kunnen beheren,” legt Kiku Loomis, directeur claims, traceerbaarheid en trademarks Rainforest Alliance uit. “Het maakt onze processen veel efficiënter, zorgt voor optimale data-analyses en helpt ons de geloofwaardigheid van ons Rainforest Alliance Certified-keurmerk te beschermen.”

Betere traceerbaarheid

Het nieuwe platform zal de data verzamelen van meerdere levensketens van begin tot eind, en het mogelijk maken om gegevens uitwisselen met bestaande Rainforest Alliance-platformen, waardoor een betere transparantie in de ketens zal ontstaan.

Naast een betere transparantie maakt het nieuwe Rainforest Alliance-platform het mogelijk om meerdere grondstoffen en leverketens te registeren en certificaathouders en land van herkomst te traceren van verschillende producten.

De data uit diverse ketens zal bestaan uit gegevens over bijvoorbeeld cacao, koffie, thee en bananen. Rainforest Alliance wil in de toekomst het platform verder uitbreiden met andere grondstoffen. Dit moet er voor zorgen dat in de wereldwijde leverketens, van ingrediënten voor levensmiddelen en andere producten, een betere traceerbaarheid ontstaat.