Margarinetak Unilever verkocht

Rotterdam/Utrecht, 18 december 2017 10:21 | Sophie Laemers

De margarinetak van Unilever is voor 6,8 miljard euro verkocht aan de investeringsmaatschappij KKR. CNV Vakmensen stelt dat de verkoop leidt tot vragen, onder meer over de werkgelegenheid voor de 325 Nederlandse werknemers.

Eerder dit jaar kondigde Unilever de verkoop aan van zijn margarinetak, met merken als Bona, Becel, Zeeuws Meisje, Blue Band en Bertolli.

“De verkoop laat een volgende stap zien in het reorganiseren en aanscherpen van ons portfolio voor de groei op de lange termijn”, aldus CEO Paul Polman van Unilever.

Groei

Volgens Johannes Huth, directeur van KKR EMEA, biedt de kracht van het portfolio een sterke basis voor toekomstige groei. “We kijken er naar uit ons globale netwerk en expertise in te zetten om de ambitie om te groeien te ondersteunen. KKR zal het inkoopbeleid van Unilever voortzetten, waarbij we toewerken naar het doel om per 2019 alleen maar gebruik te maken van duurzame palmolie”, zegt Huth.

Peter de Jong van CNV Vakmensen zet vraagtekens bij de groeikansen die KKR ziet in de overname. “KKR en de andere investeerders zullen helder moeten maken waar zij toekomst zien voor de overgenomen margarinetak”, aldus De Jong.

Werkgelegenheid, pensioen en arbeidsvoorwaarden

Volgens de vakbond heeft de verkoop gevolgen voor 325 werknemers, waarvan 175 werkzaam in de marketing en 150 in de fabrieken. “Deze verkoop mag niet leiden tot afbraak van werkgelegenheid, pensioenen en arbeidsvoorwaarden voor de betrokken werknemers”, stelt De Jong.

“Nu vallen deze werknemers onder de cao van Unilever. Wij willen in gesprek met Unilever en de nieuwe eigenaren over het behoud van werkgelegenheid, de pensioenen en de arbeidsvoorwaarden. Het is nu nog onduidelijk onder welke cao ze bij de nieuwe eigenaar gaan werken en welke afspraken hierover rond de verkoop zijn gemaakt.”

De verkoop wordt naar verwachting medio 2018 afgerond.