HAK neemt Duitse foodeko over

Giessen, 9 november 2017 15:26 | Sophie Laemers

Neerlands Glorie Groente en Fruit B.V., de holding waar HAK deel van uitmaakt, neemt een meerderheids-belang in de Duitse distributeur foodeko. Met de overname wil HAK zijn positie op de Duitse markt versterken en zijn afzet laten groeien.

Het meerderheidsbelang van HAK bedraagt 51%. De overige aandelen blijven in handen van general manager Jens Wohlrab, één van de oprichters van foodeko.

Op dit moment is HAK vooral succesvol in het Noordwesten van Duitsland met de appelmoes en de rode kool met appelstukjes.

HAK-foodeko GmbH

De partijen maken verder geen financiële details over de transactie bekend. Alle personeelsleden van foodeko gaan over naar een nieuwe joint-venture onder de naam HAK-foodeko GmbH.

Foodeko

HAK verkoopt sinds 2013 haar producten op de Duitse markt via foodeko, bekend als distributeur in retail van merken zoals De Ruijter, Morato en Heinz Sandwich spread. Het bedrijf had in 2016 een omzet van €19 miljoen.

Koelvers

Eerder dit jaar verschafte HAK zich toegang tot de out-of-home- en foodservicemarkt door de overname van de Nederlandse groentespecialist Peter van Halder. Met de relatief nieuw verworven positie in koelvers gaat HAK de concurrentie aan met supermarkten.