Food Future Event: hoe communiceer je als voedingsmiddelenbedrijf transparant over duurzaamheid?

Amsterdam, 15 maart 2019 14:27 | Jurre Zwinkels

Communiceren over duurzaamheid is niet altijd even makkelijk voor voedingsmiddelenbedrijven. Hoe doe je dit zo transparant mogelijk? Op het Food Future Event op 9 april in Nieuwegein geeft Questionmark een workshop over dit onderwerp. Jurre Zwinkels van Questionmark geeft alvast uitleg.

Hoe overtuig je jouw belangrijkste doelgroep - de consument - over de inspanningen die je als voedselmerk levert om de duurzaamheid van je producten te verbeteren?

Claimen duurzaamheid

Er zijn nu grofweg twee opties: je kunt zelf je duurzaamheid claimen, of je aansluiten bij een bestaand keurmerk. Met een eigen claim ('wij zijn 100% duurzaam') krijg je al snel de verdenking van 'de slager die zijn eigen vlees keurt.'

Juist consumenten die duurzaamheid belangrijk vinden, vertrouwen alleen het oordeel van een onafhankelijke partij. En een keurmerk heeft vaak maar betrekking op één van je duurzaamheidsinspanningen terwijl je als merk veel meer doet.

Questionmark biedt voedselproducten en retailers de kans via een onafhankelijk medium te communiceren over de duurzaamheidsprestaties en -ambities van hun merk(en).

Voedingswaarde en ingrediënten

Op dit moment hebben alle voedselproducten (meer dan 60.000) uit de Nederlandse supermarkt een eigen productpagina op de Questionmark website en in de app. Op deze pagina vinden consumenten productinformatie, zoals ingrediënten, voedingswaarden, keurmerken en een gezondheidsscore die laat zien of een product voldoet aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Sustainability Consortium

Met de verbeterde duurzaamheidsmethode van Questionmark wordt een extra pagina toegevoegd die volledig gewijd is aan duurzaamheid. Aan de hand van een internationaal gestandaardiseerde vragenlijst van The Sustainability Consortium geven we merken de kans om aan te geven welke maatregelen ze nemen om de belangrijkste kwesties op het gebied van duurzaamheid in een betreffende productcategorie aan te pakken.

Ook krijgen merken de ruimte om aan te geven welke speerpunten het merk heeft op het gebied van duurzaamheid.

Food Future Event

Maak kennis met Questionmark tijdens het Food Future Event op 9 april in congrescentrum NBC in Nieuwegein. De organisatie geeft dan een workshop over hoe communicatie over duurzaamheid zo transparant mogelijk aan te pakken.