Finalisten Nutrition Greenhouse-programma bekend

Deventer, 19 juli 2018 16:55 | Coen Dros

PepsiCo heeft de 10 ondernemingen bekend gemaakt die onderdeel zullen zijn van het PepsiCo Nutrition Greenhouse-programma. De finalisten krijgen een beurs van €20.000 en begeleiding van experts en mentoren van de levensmiddelenfabrikant. De winnaar zal een extra €100.000 ontvangen.

De start van de tweede editie van het programma werd in mei 2018 bekend gemaakt. Ondernemingen gericht op gezondheid en duurzaamheid in de voedsel- en drankensector met een omzet minder dan vijf miljoen euro konden zich inschrijven.

Finalisten

De deelnemende ondernemingen zijn:

  • A1C Foods (Israël) Koolhydraatarme chocolade- en broodproducten, gemaakt met een formule die is ontwikkeld om de glycemische index te verlagen.
  • Agrasys (Spanje) Het bedrijf achter Tritordeum – een Mediterrane graansoort die is verkregen uit een kruising van durumtarwe en een wilde gerstsoort. Tritordeum heeft nutritionele en agronomische voordelen en is geschikt voor een breed spectrum aan op granen gebaseerde voedselproducten en dranken.
  • Gryö (Frankrijk) Biologische snacks die zijn gemaakt met alternatieve eiwitten, zoals algen en plantaardige proteïnen.
  • Le Petit Béret (Frankrijk) Alcoholvrije wijn die is geproduceerd zonder fermentatie, conserveringsmiddelen of sulfieten. Ontwikkeld in samenwerking met onderzoeksinstituten uit de agro-voedingssector en de vooraanstaande sommelier Dominique Laporte.
  • Nibble Protein (VK) Gluten- en zuivelvrije snacks met een hoog eiwitgehalte, gemaakt met minder suiker en geschikt voor veganisten en diabetici.
  • Revolicious (VK) Kant-en-klare zuivel- en glutenvrije smoothie bowls, gemaakt met een ingrediëntenbasis van 100% natuurlijke kokosmelk, bananen en lijnzaad – gemengd met groenten en fruit.
  • Rokit Pods (VK) Biologische, veganistische drankcapsules die compatibel zijn met diverse bekende koffiezetapparaten, met trendy ingrediënten zoals matcha, yerba maté, ginseng, maca en gojibessen.
  • The Sprouted Grain Company (Israël) Eenvoudig verteerbare, biologische volkoren granen, peulvruchten, meelsoorten, noten en zaden, zonder conserveringsmiddelen.
  • Welldrinks (Bulgarije) qwell is een nieuw merk voor functionele dranken, gemaakt met een combinatie van gehydrolyseerd collageen, vitaminen en mineralen voor slimmere en gezondere hydratatie.
  • Yofix (Israël) Clean label, veganistische, soja- en zuivelvrije gefermenteerde yoghurt.

Gezondheid en duurzaamheid

De finalisten van dit jaar zijn gekozen op basis van de kwaliteit en positionering van hun producten, een focus op gezondheid, wellness en duurzaamheid en een schaalbaar bedrijfsmodel. Het Nutrition Greenhouse-programma is onderdeel van PepsiCo’s streven naar open innovatie en samenwerking met ondernemingen gericht op duurzaamheid in de voedsel- en drankenindustrie.

Veelbelovende bedrijven

David Schwartz, Senior Director of Innovation bij PepsiCo Europe & Sub-Saharan Africa en Nutrition Greenhouse-programmaleider lichtte toe: "Ik ben zeer verheugd om deze 10 veelbelovende bedrijven te verwelkomen in ons programma. De finalisten van afgelopen jaar hebben echt hun potentie bewezen, dus we kunnen niet wachten om te zien hoe we met onze klas van 2018 een volgende innovatieve stap in de branche kunnen zetten.”

Ecologische voetafdruk

Communication and Marketing Manager Veronica Guerra van Agrasys: "We worden allemaal veel bewuster van onze ecologische voetafdruk en de impact die we hebben op de wereld om ons heen. Met Tritordeum introduceerde ons bedrijf een duurzamere graansoort die beter bestand is tegen de verschillende veranderingen in ons klimaat.”

Wereldbevolking voeden

Julia Berdugo, Founder van Gryö: "Het is een algemeen bekend feit dat we duurzame oplossingen moeten vinden om de groeiende wereldbevolking te blijven voeden. Gryö richt zich op het bieden van een dergelijke oplossing met ons assortiment van alternatieve eiwitrepen en appetizers.”

Kansen wellnessmarkt

Founder en CEO Nili Badanowski van The Sprouted Grain Company: "De kansen en het potentieel van de wellnessmarkt lijken haast onbeperkt, en The Sprouted Grain Company streeft ernaar om een transformerende rol in deze markt te spelen. We zetten basisvoedingsmiddelen zoals granen, peulvruchten en meelsoorten om in eenvoudiger te verteren en rijkere voedingsbronnen met de kracht van ontkieming.”

Alternatief voor yoghurt

CEO Steve Grun van Yofix: "Bij Yofix bieden we een heerlijk yoghurtalternatief aan mensen die hun consumptie van zuivel- en sojaproducten moeten of willen verlagen. We weten dat mensen steeds vaker bewust kiezen voor zuivelalternatieven ter ondersteuning van een natuurlijker dieet en leefstijl.”