Consumentenbond: consument onderneemt vaker actie tegen misleidende etiketten

Den Haag, 11 april 2018 09:00 | Jorine van Knippenberg

Consumenten worden steeds kritischer over hun voeding en laten zich niet langer misleiden door onjuiste informatie op etiketten. Maar liefst 85% van de consumenten wil dat fabrikanten iets doen aan misleidende teksten, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond voert al sinds 2012 actie tegen misleidende voedselverpakkingen. Op hun Wall of shame kunnen consumenten producten aanmelden met misleidende teksten of afbeeldingen op de verpakking. In de Gezondgids van april vertellen enkele consumenten over de misleidende teksten die ze aantroffen.

Consumentenvoorbeelden 

Zo kocht Yannick Sanders een pak Melkan Vanillevla, waar tussen de ingrediëntenlijst geen vanille te vinden was. Na contact met Melkan bleek er enkel vanille-aroma in te zitten. De naam van de vla blijft echter ongewijzigd.

Eenzelfde verhaal gold voor de kwaliteit muesli van Molensteen: muesli met rozijnen en hazelnoten. Op de verpakking staan meerdere hazelnoten en amandelen afgebeeld, in de muesli waren deze grotendeels afwezig.

Barbara Beijen liep tegen een ander probleem aan met haar verpakte plakken kaas van de Albert Heijn. Ondanks de gegeven informatie op het etiket is het niet duidelijk hoeveel calorieën er in één plak kaas zitten. De voedingswaarden per portie gelden voor een portie van twintig gram, maar het pak met zes plakken zou volgens de verpakking bestaan uit 9,5 porties.

Reactie fabrikanten  

Opvallend is dat de stem van de consument steeds meer invloed heeft op fabrikanten. Zo is op de website van de Consumentenbond bij meerdere producten te lezen dat namen van producten of informatie op verpakkingen wordt aangepast. Sommige producten zijn zelfs uit de verkoop genomen.

Henry Uitslag, campagneleider Voeding bij de Consumentenbond: “Misleidende etikettering is op ons aandringen al meerdere keren besproken in de Tweede Kamer. Dat heeft er toe geleid dat minister Bruins de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft opgedragen actiever te gaan handhaven én beboeten op misleidende etikettering.”

Het lukt echter niet altijd om fabrikanten mee te krijgen. Zo bood de Consumentenbond Vrumona, fabrikant van Sourcy een petitie aan, omdat hun Vitaminwater meer limonade dan water was. Na meerdere reacties en voorgestelde oplossingen is er echter nog steeds geen actie ondernomen. De Consumentenbond gaat nu juridische stappen nemen.