‘Consument wil geen overtollige informatie op verpakking’

Londen (VK), 12 december 2017 14:38 | Sophie Laemers

Marktonderzoeker Mintel onderzocht welke trends spelen op het gebied van verpakkingen. Duurzaamheid, consumentenvertrouwen en esthetica zijn belangrijke begrippen in het jaarlijkse trendrapport van Mintel.

Verpakkingen gaan een belangrijke rol spelen in het verminderen van voedsel- en productverspilling wereldwijd, voorspelt Mintel in het jaarlijkse rapport. Consumenten zouden baat hebben bij verpakkingsinnovaties die gericht zijn op het verlengen van de versheid van het product.

E-commerce

Volgens de marktonderzoeker is het belangrijk dat de verpakking past bij het merk en de verwachting die consumenten hebben als zij hun aankopen online doen. Niet alleen het veilig leveren van producten is hierbij van belang. Ook optimalisatie van verpakkingsmaterialen en verbeterde duurzaamheid maken deel uit van de toegenomen verwachting van consumenten.

Clean label

Uit het rapport blijkt ook dat consumenten een merk meer vertrouwen wanneer de tekst en claims op de verpakking bondig geformuleerd zijn en makkelijk te begrijpen zijn. Overtollige informatie past niet bij de behoefte van de consument aan simpele en minimalistische verpakkingen. Een teveel aan informatie zou volgens de marktonderzoeker leiden tot vragen over de herkomst van het product en de echtheid en transparantie van het merk.

Ecologische verpakking

De wens naar duurzamere verpakkingen is duidelijk terug te zien in het trendrapport. Merken worden steeds vaker opgeroepen om ecosystemen te beschermen en de behouden. Ruim één derde van de Australische consumenten (36%) heeft een voorkeur voor producten die ecologisch verpakt zijn.

Volgens Mintel wordt steeds meer gebruik gemaakt van gerecycled materiaal voor verpakkingen. Coca-Cola gaf eerder al aan dat 50% van de PET-flessen gerecycled plastic moet bevatten per 2020.

Doorzichtig en modern

Jonge consumenten, ook wel millenials genoemd, mijden steeds vaker de bewerkte en ingevroren producten. Zij gaan in de supermarkt vaker langs de afdelingen ‘vers’ en ‘gekoeld’, om te voldoen aan de interesse naar gezonde en verse voeding.

Bedrijven kunnen op deze trend inspelen door doorzichtige verpakkingen aan te bieden die openheid en vertrouwen bieden aan jonge consumenten. Een recyclebaar en modern design of unieke verpakkingsvormen is verleidelijk voor millenials.