Britten willen meer duidelijkheid op voedseletiketten over allergenen

Londen, 25 januari 2019 14:54 | Bo Maaskant

Allergenen voedsel producten zijn een bron van verwarring bij Britten. Dit blijkt uit onderzoek van Mintel. Maar 37 procent van de consumenten geeft aan makkelijk aan het label te kunnen zien of er allergenen in een product zitten.

48 procent zegt onzeker te zijn over dat allergenen vermeld staan op het etiket en 15 procent geeft zelfs aan het helemaal niet te zien. 

 

Meer duidelijkheid

Emma Clifford, Associate Director of Food and Drink bij Mintel: “Potentiele veranderingen bij etiketten op producten met allergenen heeft een boel aandacht gekregen. Er wordt gespeculeerd dat de overheid nieuwe plannen wil introduceren op dit gebied. Dit naar aanleiding van het overlijden van Natasha Ednan-Laperouse, die overleed aan een allergische reactie. Er is een grote behoefte aan duidelijkheid op etiketten”.

 

Ontwijken van producten

Volgens Mintel geeft 48 procent van de consumenten aan dat zij of iemand in het gezin wel bepaalde voeding of ingrediënten ontwijkt. Echter, ontwijkt maar 20 procent een product wegens een allergie of intolerantie. Ook is er 22 procent die bepaalde ingrediënten of voeding niet consumeert omdat deze niet passen bij een gezonde leefstijl. 28 procent van de ondervraagde consumenten eet gewoon alles.

 

Glutenvrij

Glutenvrije producten zijn het populairst bij de Britten. 27 procent van de consumenten heeft wel eens een glutenvrij product aangeschaft of gegeten in de laatste zes maanden. Dit ondanks dat maar 12 procent van de ondervraagde consumenten aangeeft dat iemand thuis gluten niet tot zich neemt.