Scheidend FNLI-preses Van den Berg: ‘Chinese moeders vertrouwen ons voedsel meer dan Nederlandse moeders’

Utrecht, 20 oktober 2017 12:56 | Maurice de Jong

Na eerder de deur achter zich dicht te hebben getrokken bij FrieslandCampina vertrekt Bas van den Berg ook bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie ( FNLI). Hij hanteerde hier bijna vijf jaar de voorzittershamer.

Van den Berg gaat de FNLI per 1 januari 2018 verlaten, kondigde hij aan tijdens de FNLI-jaarbijeenkomst in de Fabrique in Utrecht.

Voedselvertrouwen

Het afgelopen jaar verbeterde veel zaken in de voedingsindustrie, maar het broze consumentenvertrouwen blijft altijd een punt van aandacht, stelt hij in zijn laatste speech als preses. “Alleen als dit vertrouwen er is, kan de voedingsindustrie blijven voortbestaan.”

Iedereen praat over voedsel én iedereen geniet er van, maar toch is het voedselvertrouwen wankel, signaleert de vertrekkend voorzitter. Dat komt niet alleen door voedselschandalen, maar ook door de onbetrouwbare informatie over voedsel op het internet. Van den Berg verbaast zich over het soms gebrekkige vertrouwen: "Hoe dubbel is het dat Chinese moeders ons voedsel meer vertrouwen dan moeders in Lelystad.”

Buffelmozzarella

Tijd voor een anekdote. Onlangs bezocht de voormalige FrieslandCampinabestuurder een buffelmozzarellaboerderij in Italië. Medewerkers roerden met hun handen in de mozzarella. Ook de buffels waren vies. Maar toch genoot Van den Berg met volle teugen van het eten dat hij hier voorgeschoteld kreeg en van de romantiek.

Van den Bergs gedachten dwalen even af naar zijn tijd als expat in Azië. Hij moet weer denken aan al die in palmolie gefrituurde deegwaren en dan de foe yong hai: misschien zat hier wel fipronil in? En dan de hygiëne die was niet al te best.

Nederland Voedselland

Wat wil Bas van den Berg met dit verhaal illustreren? Het voedsel in Nederland is nooit zo veilig geweest en nooit zo goedkoop. “Vanuit de hele wereld komen mensen hier kijken hoe wij het  aanpakken onder andere qua voedselveiligheid.”

Transparantie klinkt vaak als het gaat als het gaat om het verhogen van het voedselvertrouwen: verhalen vertellen over producten, zoals dat ook gebeurt met de buffelmozzarella in Italië. Niet voor niets geldt de lancering van het digitale voedselplatform Nederland Voedselland als Van den Bergs persoonlijke mijlpaal. Hier kunnen fabrikanten hun verhalen over levensmiddelen kwijt. “Het bereik is onovertroffen, maar toch is er nog steeds veel te doen.”

Voedingsindustrie assertiever

Ook wil hij op zijn laatste FNLI-jaarbijeenkomst nog meegeven dat voedingsindustrie best wat assertiever mag zijn. “De agrofoodketen is verder dan iedere andere sector van werkgeversorganisatie VNO NCW in verduurzaming. We mogen dit best wat meer van de daken schreeuwen.”

Btw-verhoging

Hij hekelt de btw-verhoging op onder andere voedingsmiddelen van 6 naar 9% die verduurzaming vertraagt. Mede daarom zijn er betrouwbare afspraken nodig tussen overheid en de partijen in de voedselketen.

De in april aangetreden FNLI-directeur Marian Geluk kijkt terug op een goede samenwerking met Bas van den Berg. “Hij is een uitstekende voorzitter. Door zijn goede timemanagement en humor sleepte hij iedereen door de drie uur durende bestuursvergaderingen.”

Het is nog niet bekend wie Bas van den Berg opvolgt als voorzitter van de FNLI.