Programma

MBM_FFE_header_696x165_jan2018

Datum donderdag 5 april 2018
Locatie Congrescentrum 1931, Den Bosch
Prijs VMT-abonnees € 495,- 
Niet-abonnees € 595,-

8.45 uur Ontvangst  
9.15 uur Openingswoord en introductie door dagvoorzitter
Dagvoorzitter Meike de Jong, presentator en redacteur bij RTL Nieuws LinkedIn
meike de jong
09.20 uur Design als tool voor transparantie in food
Marije Vogelzang, designer en oprichter Dutch Institute of Food & Design LinkedIn
Transparantie is één thema dat Marije Vogelzang steeds tegenkomt bij haar opdrachtgevers. Als ‘Eat designer’, zoals ze zichzelf noemt, ontwikkelt ze inspirerende concepten die de voedselketen transparanter kunnen en moeten maken. Vogelzang laat zich inspireren door de herkomst van ons eten, de bereidingen, etiquette, geschiedenis en de cultuur eromheen. Het doel van Vogelzang is dan ook om via design onze relatie met ons eten en elkaar te verbeteren.
marije vogelzang
10.00 uur
Case 1: Bij HAK is niet alleen de pot transparant
Timo Hoogeboom, CEO HAK LinkedIn
Bij een groep consumenten zit wantrouwen jegens de voedingsmiddelenindustrie mede in gegeven door een gebrek aan feitelijke kennis. Kan transparantie uitkomst bieden? Volgens groenteproducent HAK kan het helpen om de deuren van de productie te openen voor publiek en pers. Hoe doe je dat en wat heeft het opgeleverd? 
timo hoogeboom 
10.20 uur
Case 2: Radicale transparantie, de echte kosten van ons voedsel
Volkert Engelsman, CEO Eosta LinkedIn
Zou het niet mooi zijn als we bodemverarming, watervervuiling en andere kosten die gepaard gaan met het produceren van ons voedsel gewoon meerekenen? Volkert Engelsman, CEO Eosta, laat zien waarom goedkoop voedsel eigenlijk heel duur is en hoe dit via het Nature & More merk aan de consument wordt gecommuniceerd. Het is tijd voor een nieuwe winstdefinitie, een die de kosten voor ‘people’ en ‘planet’ correct doorberekent.
volkert engelsman 
10.40 uur
Pitches van 1 minuut
 
10.45 uur
Pauze
 
11.15 uur
Case 3: We zijn er nog niet, maar we zijn op weg 
Martine Olijslagers – Kuip, Directeur Chocolade bij Nestlé  LinkedIn
Het Nestlé Cocoa Plan, gelanceerd in 2009, staat voor beter leven, betere landbouw en betere cacao. Een reis waarin we het vertrouwen van mensen in onze bedrijfsketen terugverdienen, eerlijk en verantwoord zoeken naar duurzame mogelijkheden, complexiteit erkennen en het feit omarmen dat we niet altijd de antwoorden hebben. Het kan alleen stap voor stap.
martine olijslagers kuip 
11.35 uur
Transparantie begint bij kennis van de keten
Marian Geluk, directeur, FNLI LinkedIn
Internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt een belangrijke rol bij de invulling van ketentransparantie. Kennis hebben van eventuele risico’s en misstanden in de keten, is de eerste stap die daarin genomen moet worden. De levensmiddelenindustrie werkt aan de invulling van IMVO door middel van een convenant waar naast fabrikanten en retailers ook ngo’s, vakbonden en het ministerie van Buitenlandse handel  en ontwikkelingssamenwerking aan tafel zitten. De FNLI licht toe wat daarbij komt kijken.
marian geluk 
11.55 uur
Panel- en zaaldiscussie: radicale transparantie in food, kan dat en hoe dan?   
12.25 uur   Pitches van 1 minuut
 
12.30 uur
Lunchpauze
 
13.30 uur
Parallelsessies ronde 1
 
15.00 uur
Pauze

 

15.40 uur

Bekendmaking Jaarprijs Goede Voeding
Frans Kok, Emeritus Professor Nutrition & Health Wageningen Universiteit  LinkedIn

Jaarprijs_Goede-Opvoeding_Logo_Zonder_Winnaar

Wie mag er in 2018 het logo van de prestigieuze Jaarprijs Goede Voeding gaan voeren? Een keur aan producenten dingt dit jaar mee naar de hoofdprijs. De vakjury zal de winnaar bekendmaken. Ook wordt er onder de bezoekers van het Food Future Event een stemming gehouden. Welke van de drie genomineerden krijgt volgens de aanwezigen de hoofdprijs? Deze telt niet mee in de einduitslag, maar geeft de stemming van het vakpubliek weer. 

Meer informatie over de Jaarprijs Goede Voeding
16.00 uur
Parallelsessies ronde 2
 
17.30 uur
Netwerkborrel
 

 

Inhoud parallelsessies

Parallelsessies ronde 1 | 13.30 - 15.00 uur

13.30 uur 1.1 Blockchain: veelbelovend of te veel belovend
Sessievoorzitter: Leontien Hasselman, CEO Supply Chain Information Management (SIM)

Blockchain lijkt wel het toverwoord van 2018. Alsof met deze nieuwe borgingstechnologie alle problemen van levensmiddelenketens voorbij en audits niet langer nodig of op zijn minst anders gehouden kunnen worden. Toch staat deze technologie nog in zijn kinderschoenen. De eerste voorlopers in de sector verkennen inmiddels via kleinschalige, afgebakende projecten de mogelijkheden? Wat zijn hun ervaringen tot nu toe. Is deze technologie echt zo veelbelovend als vaak wordt beweerd en wat is hiermee wel en wat niet mogelijk en in hoeverre moeten organisaties en ketens daarop worden aangepast?

Leo Dijkstra, Blockchain practice leader, IBM GBS Benelux LinkedIn-mini-icoon
Wat kan Blockchain betekenen voor de food sector?
Leontien Hasselman, CEO Supply Chain Information Management (SIM)  
Bespreking cases en ontwikkelingen bij retail
Marieke de Ruyter de Wildt, oprichter The Fork  LinkedIn-mini-icoon
Internationaal perspectief en mogelijkheden voor de toekomst


  1.2 Minder suiker, zelfde smaak
Sessievoorzitter: Margreet Olthof, Associate professor Health Sciences VU LinkedIn

Suikerreductie is een onderwerp wat al jaren speelt. Echter door recente ontwikkelingen in beleid (suikertax in Groot-Brittannië en veranderde etikettering in de VS) is het thema actueler dan ooit. In deze sessie hoort u hoe foodbedrijven suikerreductie aanpakken en waar de haken en ogen zitten.

Margreet Olthof, Associate professor Health Sciences VU LinkedIn
Suikertax: een oplossing of niet?
Peter de Kok, Expertise Group Leader Flavour & Texture NIZO Food Research 
Suikerreductie met behoud van smaak zonder toevoegingen; feit of fabel?
Janneke Burgers, productdevelopmentmanager Benelux Kraft Heinz LinkedIn
Sustainable Health and Nutrition – Focus op suiker binnen Kraft Heinz
• Debat over voor- en nadelen van suikertax

Meer info

 

1.3 Transparant communiceren: hoe doe je dat?
Sessievoorzitter: Suzanne van der Pijll  LinkedIn /Ad Nagelkerke LinkedIn, Schuttelaar & Partners 

Voedingsmiddelenproducenten zoeken naar vormen van transparante communicatie. Van opengestelde fabrieken tot productie- en ketenprocessen die voor de consument volledig inzichtelijk worden gemaakt. Wat is de beste aanpak? Maak ik me niet kwetsbaar met transparantie? De experts van Schuttelaar & Partners lichten het toe aan de hand van enkele spraakmakende voorbeelden. 

Suzanne van der Pijl, Ad Nagelkerke, managing partners Schuttelaar & Partners LinkedIn-mini-icoon
Transparant communiceren, hoe doe je dat?
Jan Willem Verloop, Marketing Manager, Nature’s Pride LinkedIn-mini-icoon
Toenemende populariteit vraagt openheid
Gustaaf Haan, researcher Questionmark LinkedIn-mini-icoon
Transparant over duurzaamheid

Meer info

 

1.4 Start-ups: aanjagers van de voedselinnovatie
Sessievoorzitter: Marloes Groenewegen, StartLife LinkedIn

Vaak zijn het nieuwe veelbelovende start-ups in de foodsector die met de échte innovaties komen, zowel in eindproducten als in ingrediënten. Transparantie, duurzaamheid en gezondheid zit bij de nieuwkomers in het DNA en bovendien kunnen ze snel inspelen op veranderende trends in food. Hoe belangrijk zijn start-ups in food voor het innovatieve klimaat in de foodsector? In deze sessie een aantal spraakmakende cases.

Manon van Essen, Magioni  LinkedIn
Startup groentepizza’s
Marcel Oogink, business developer Duplaco  LinkedIn
Startup Duplaco is een producent van (biologische) Chlorella algen
Anne Reijnders, oprichter De Lekkere Man LinkedIn
Startup ‘mannenvlees’
Ira van Eelen, Member Advisory Board, JUST LinkedIn
Startup plant based food from San Francisco, V

Parallelsessies ronde 2 | 16.00 - 17.30 uur

16.00 uur

2.1 Kwaliteit en eigenaarschap van productdata
Sessievoorzitter:
Murk Boerstra, FNLI LinkedIn

Wil de consument kunnen vertrouwen op (digitale) etiketten dan mogen de data in GS1 Data Source, een database waarin deze en onderliggende data centraal zijn opgeslagen, geen fouten bevatten. Dit wordt des te urgenter nu steeds meer partijen, van (markt)onderzoekers tot app-ontwikkelaars, gebruik willen maken van de GS1 database. GS1 vertelt welke initiatieven zij nemen en de daarmee opgedane ervaringen om deze data op orde te krijgen. Daarnaast beschrijven een concern en een MKB bedrijf hoe zij hun data beheren en hebben verbeterd. Aansluitend zal worden gedebatteerd over of levensmiddelenfabrikanten wel of geen afstand moeten doen van de door hen aangeleverde data. Hebben zij feitelijk wel een keus?

Maarten de Leng, directeur De Smaakspecialist LinkedIn
DatakwaliTijd levert écht wat op
Seppa Jongsma, Accountmanager GS1 Data Link LinkedIn
Transparantie: meer data voor meer doelen
• Debat: Productdata voor iedereen? Is the sky the limit?
Debatleider: Murk Boerstra, adjunct-directeur, FNLI LinkedIn

Meer info


  2.2 Trends in plantaardige eiwitten
Sessievoorzitter: Jeroen Willemsen, directeur Food for Impact/The Protein Cluster LinkedIn

Het is onmiskenbaar dat plantaardige eiwitten op dit moment volop in de aandacht staan. We lezen over The Protein Cluster, de Green Protein Alliance en de Week Zonder Vlees. Wat is de laatste stand van zaken betreffende onderzoek naar de toepasbaarheid van deze eiwitten? Hoe ontwikkelt deze groeiende nichemarkt zich? En wat is er bij de consument veranderd? In deze sessie bieden we de meest recente inzichten vanuit drie verschillende perspectieven op plantaardige eiwitten.

Atze Jan van der Goot, Professor of Protein Structuring and Sustainability Wageningen University & Research LinkedIn
Nieuwe generatie vleesvervanger is gemaakt van een minimaal bewerkte eiwitbron
Beyhan de Jong, Associate Analyst Animal Protein Rabobank LinkedIn-mini-icoon
Watch out... or They Will Steal Your Growth! Why Alternative Proteins Are Competing So Successfully for the Centre of the Plate (lezing in het Engels)
Charlotte Zum Vörde Sive Vörding, eigenaar Charly’s All is Fair
Groeiende markt voor plantaardige kazen

Meer info

  2.3 Transparante etikettering of misleiding?
Sessievoorzitter: Sarah Arayess LinkedIn /Ebba Hoogenraad LinkedIn, Hoogenraad & Haak advocaten 

Consumenten voelen zich regelmatig op het verkeerde been gezet door voedseletiketten, vinden de Consumentenbond en Foodwatch. Fabrikanten en retailers verweren zich: wij houden ons aan de regels. Tussen ‘wettelijke juistheid’ van een etiket en misleiding van de consument lijkt een spanningsveld te bestaan. Hoe ga je als levensmiddelenbedrijf om met deze ontwikkelingen? En hoe transparant moet en wil je zijn anno 2018?

• Sarah Arayess, advocaat health,beauty & food law
   bij Hoogenraad & Haak LinkedIn-mini-icoon 
Transparant etiketteren, kan dat?
• Henry Uitslag, campagneleider voedsel en voeding Consumentenbond LinkedIn-mini-icoon
  
Etikettering en misleiding vanuit het perspectief van de Consumentenbond
• Ika van de Pas, Director Quality Development en Support bij Albert Heijn LinkedIn-mini-icoon
  
Etiketteringsvraagstukken bij Albert Heijn

 

2.4 Samenwerken met start-ups: wat levert het op?
Sessievoorzitter: Marloes Groenewegen, StartLife LinkedIn

Voedingsmiddelenbedrijven zoeken steeds vaker de samenwerking om innovatie-uitdagingen samen met start-ups op te lossen. In deze sessie cases waarbij voedingsmiddelenbedrijven en retail profiteren van dergelijke samenwerkingen. Start-ups kunnen op hun beurt goed gebruik maken van de technologie en marktkennis van gevestigde bedrijven. Wat levert samenwerking op voor zowel het voedingsbedrijf als de startup?

Maartje Kamerling, Category Management, Makro Nederland LinkedIn-mini-icoon 
Hoe Makro start-ups helpt Wholesale ready te worden
Edwin de Zeeuw, Managing Director, Startupbootcamp LinkedIn-mini-icoon
Startupbootcamp invests in ambitious startup founders and accelerate them in key industries
Edwin Bark, Managing Director Tivall Europe at Nestle LinkedIn-mini-icoon
Hoe het beste samenwerken met startups?


 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X