Food Future Event 2018

MBM_FFE_header_696x165_jan2018

Datum donderdag 5 april 2018
Locatie Congrescentrum 1931, Den Bosch
Prijs VMT-abonnees € 495,- 
Niet-abonnees € 595,-

Radicale ketentransparantie: Kan dat?

2018 moet het jaar worden van ‘radicale transparantie’, zegt onderzoeksbureau Mintel in het laatste European Consumer Trends Report. Dat geldt zeker voor de voedingsmiddelenindustrie die moet werken in een omgeving waar feiten en wetenschappelijke inzichten er soms niet meer toe lijken te doen. Is totale openheid over productieprocessen, ingrediënten en toeleveranciers noodzakelijk om het vertrouwen van consumenten, NGO’s én de ketenpartners te herstellen? Wat is de juiste aanpak?

De industrie moet met haar ketenpartners aan de slag om integriteit te waarborgen. Herkennen en inzichtelijk maken van de risico’s en mogelijke misstanden in de productieketen is daar onderdeel van. Dat betekent het omarmen van nieuwe technologieën die productintegriteit kunnen garanderen. Dat betekent ook altijd transparant zijn over wat er precies in een product zit en hoe het wordt gemaakt.

Ketentransparantie en integriteit in food kent steeds meer verschijningsvormen. Van ‘glazen fabrieken’ en open keukens tot een ‘cow cam’ van Waitrose die 24 uur per dag het wel en wee van het melkvee op internet uitzendt. Van realtime informatievoorziening tijdens voedselcrises tot producenten die hun complete productieproces laten zien in videreportages. Startups die hun ketenpartners van A tot Z betrekken bij het productontwikkeling. En bedrijven die sensoren, blockchainprotocollen en ‘smart contracts’ inzetten om de totale geschiedenis van een foodproduct vast te leggen.

Maar wat zijn de dilemma’s? Kan ik –ook als productontwikkelaar of kwaliteitsmedewerker- transparant zijn? Is dat niet vooral de taak van het management en marketing? Maak ik me niet kwetsbaar met transparantie?

Kom naar het Food Future Event op donderdag 5 april en laat u bijpraten over deze belangrijke ontwikkelingen. Leer van anderen hoe zij omgaan met het thema ‘radicale transparantie’. Tijdens het Food Future Event zal de winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2018 worden uitgeroepen.

Voor wie?
Deze bijeenkomst is bestemd voor elke vakprofessional in de voedingsmiddelenindustrie. Primair richt het Food Future Event zich op de directie van voedingsmiddelenbedrijven, kwaliteitsmanagement en overig management. Verder richt het event zich op productontwikkelaars en andere medewerkers van voedingsmiddelenbedrijven.