‘Kleine palmolieproducenten moeten voordelen certificering zien’

RSPO-zaal-2

Momenteel vindt in Kuala Lumpur de twaalfde conferentie van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) plaats. Programmamanager Duurzame ontwikkeling van MVO Eddy Esselink houdt u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Maleisië. Vandaag deel 1 over de ondersteuning van kleine producenten en certificering.

Kuala Lumpur, Maleisië. Een grote stad in Azië. En de komende dagen de ontvangstplaats van de twaalfde Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO). De komende 3 dagen zal ik u op de hoogte houden van deze happening.

Een behoorlijk grote happening kun je wel zeggen. Meer dan 800 mensen zijn op de uitnodiging om deel te nemen ingegaan en participeren in de algemene- en parallelsessies. Vanuit MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten ben ik hier aanwezig samen met mijn collega Thijs Pasmans.

De aanwezige deelnemers hebben zich verzameld in het Shangri-La hotel. Het thema van dit jaar is: “Sustainability, What’s next?”. Een relevante vraag in een dynamische markt. Duurzaamheid en duurzaam handelen zijn geen statische begrippen. Ontwikkelingen gaan snel en volgen elkaar in rap tempo op.

Kleine palmolieproducenten

Zo is er in de afgelopen dagen al door de nodige subgroepen overleg geweest. Vandaag stond in het teken van de zogenaamde ‘preperatory clusters’. Deelnemers spraken over hoe de specifieke groep van kleine palmolieproducenten te stimuleren om zich in te zetten om bosgebied te behouden. Hiervoor is ondersteuning van andere ketenpartijen van groot belang. Dit werd duidelijk gemaakt door de bedrijven die palmolie gebruiken. Ook de maatschappelijke organisaties zijn natuurlijk betrokken bij deze ontwikkelingen.

Het blijft belangrijk om aan deze groep kleine producenten de voordelen van certificering te blijven benoemen, zoals het feit dat dit vaak gepaard gaat met een hogere opbrengst. Ook een groter gebruik van duurzame palmolie in de keten helpt hen zeer.

RSPO-certificering

Iedereen die voor het RSPO certificaat in aanmerking wil komen, dient aan een hele serie eisen en verplichtingen te voldoen. Maar wat nu als dat toch niet helemaal het geval is en er klachten worden ingediend over een bepaalde partij? Hierover werd in de middag nader stilgestaan. Zo werd het onlangs gelanceerde klachtenmechanisme toegelicht.

Communicatieapparaat duurzame palmolie

Een ander punt van voortdurende aandacht betreft de hoeveelheid duurzame palmolie die uiteindelijk ook gekocht wordt om te worden verwerkt of gebruikt. Hiervoor is een goed communicatieapparaat absoluut noodzakelijk. Wat daarbij van belang is en welke strategie gevoerd moet worden, was onderdeel van een aparte discussie.

Discussie ontbossing

De dag werd afgesloten met een “World Café’. Het doel was om alle deelnemers actief te laten participeren in de discussies. Deelnemers spraken onder andere over in hoeverre producenten moeten compenseren voor eerder uitgevoerde ontbossing van bos met hoge biodiversiteitswaarde. De praktische uitvoering blijkt niet altijd even eenvoudig.

Grote hoeveelheid volgende stappen

Het einde van een veelzijdige dag. Eens te meer is weer eens duidelijk geworden dat de verduurzaming van de palmoliehandelsketen vele aspecten kent. En dat betekent dus ook dat er een grote hoeveelheid volgende stappen noodzakelijk is. What’s next? Nou, een heleboel. Mooi om te zien dat heel veel mensen en organisaties daarbij willen helpen.