'Wij willen melt-winkels met allerlei ijsjes'

Leonie Smelt en Eva Rennen

De droom van ondernemers Eva Rennen en Leonie Smelt wordt volgend jaar werkelijkheid. Dan wordt de productie van hun Melt Icepops opgeschaald. Ze willen de wereld veroveren en denken aan hun eigen Melt pop-up stores.

IJsjes van Koning Willem-Alexander en Maxima? Of van Manchester United-trainer Louis van Gaal? Ondernemers Lenie Smelt en Eva Rennen draaien er hun hand niet voor om. Met behulp van plastic matrijzen die uit hun 3D-printer rollen, waar ze vervolgens mallen van PET-plastic van maken kunnen ze de gekste vormen en figuren maken. In een doodnormale keuken in een gebouw in een woonwijk nabij station Amsterdam Amstel maken ze met behulp van de mallen de creatiefste ijsjes met opmerkelijke smaken.

IJsvak

Twee jaar geleden begonnen de vrouwen hun bedrijfje Melt Icepops in Amsterdam. Op een ambachtelijke manier maken ze ijsjes voor verschillende opdrachtgevers. Een Wageningse student bracht hen de kneepjes van het ijsvak bij, want beide dames hadden geen voedingsachtergrond.

Tony’s Chocolonely

Rennen en Smelt maakten voor de jaarvergadering van Tony’s Chocolonely een ijsje met een chocoladereep erin. Verder produceerden ze ijsjes voor ‘Royal Parks’ in Londen, een vereniging van tien parken. Ook experimenteerden de dames met alcoholijsjes in een uitgaansgelegenheid. “We deden een testje met wodka-limoenijsjes maar die smolten snel. Dat kwam door de combinatie van suiker en alcohol. We hadden stevia moeten gebruiken”, zegt Rennen. Maar suikervrije ijsjes met stevia zijn geen optie. Teveel kristalvorming en de bijsmaak van stevia vormt een probleem, ondervonden Rennen en Smelt.

PET

De creativiteit en het ondernemerschap zat er bij Rennen en Smelt wel goed in, maar de ijsproductie was één grote ontdekkingsreis. Eerst probeerden ze siliconen mallen uit, maar die isoleerden teveel zodat het ijs niet snel genoeg invroor. Ook plastic bood in eerste instantie geen uitkomst, maar met hulp van expertise van buiten vonden ze een geschikt dun PET-plastic dat ook nog eens voedselveilig is. “We zijn daarom ook naar superveel beurzen geweest.”

Aanvragen

Melt Icepops krijgt aanvragen tot aan China en Australië aan toe voor de creatieve vruchtenijsjes gemaakt van siroop en fruitpuree. Ze kunnen de vraag eigenlijk niet aan en stellen daarom veel potentiële klanten teleur. Daarom verplaatsen de ondernemers hun productie naar elders in Amsterdam om te gaan opschalen. Externe geldschieters zullen hen daarbij helpen. De opschaling gebeurt in 2015. “Dan kunnen we meer opdrachten aan”, zegt Rennen. “Misschien beginnen we dan wel een sociale werkplaats. We zoeken nog iemand om de productie te begeleiden.” Op de nieuwe locatie valt alles straks makkelijker schoon te houden. “Daar is een betegelde ruimte met een putje. Zo kan je alles goed afspoelen.”

Dikker bindmiddel

In 2015 krijgen de ijsjes een verpakking in de vorm van de ‘custom made’ mal. Zoiets als de verpakking van een tandenborstel, geeft Rennen aan. In de nieuwe situatie zullen de ondernemers met zoveel nieuwe aspecten rekening dienen te houden: een dikker bindmiddel voor de industriële productie en alle ontwerpen horen tot op de komma nauwkeurig te kloppen. “Als er bijvoorbeeld een fout zit in het ontwerp van een stokje dan hebben we een probleem.”

Melt pop-up stores

Rennen en Smelt willen meer dan alleen een eigen ijsfabriek, ze streven naar het opzetten naar een keten ijswinkels. Pop-up stores om precies te zijn, vertelt Leonie Smelt. Via een crowdfundingcampagne in 2013 wisten Rennen en Smelt een CNC-machine aan te schaffen. Het is de bedoeling om vanuit een blok ijs ieder gewenst ijsje te maken in een paar minuten tijd. Hier gaan we naartoe, weet Smelt zeker. “Stel we hebben een gezichtsscanner in de winkel dan kan er ter plekke een gedetailleerd ijsje worden uitgeprint. Van idee tot print duurt ongeveer één uur.” Smelt: “Wij willen een Melt-winkel met allerlei ijsjes.”

Lees in VMT een uitgebreid artikel over Melt Icepops