RIVM: Nederlanders consumeren te zoute voedingsmiddelen

Afdrukken

22 februari 2012 Maurice de Jong 104x gelezen 0 reacties

Ruim 85% van Nederlanders eet meer dan de aanbevolen hoeveelheid van 6 gram zout per dag. Dit komt voor het merendeel uit bewerkte voedingsmiddelen als kaas, vlees en brood.

Dit blijkt uit het RIVM-rapport ‘Zoutconsumptie van kinderen en volwassenen in Nederland.’ Het instituut verrichtte het onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Volwassen mannen krijgen dagelijks bijna 10 gram zout (9,9 gram) binnen en vrouwen 7,5 gram. Voor de Nederlandse zoutconsumptie lijkt te gelden: jong geleerd, oud gedaan. Jongetjes consumeren via hun voedsel zo’n 8,3 gram zout en meisjes 6,8 gram.

Zoutconsumptie
Het RIVM noemt de uitkomsten van haar studie “zorgwekkend”.  Volgens Hans Verhagen, hoofd van het Centrum voor Voeding en Gezondheid bij het RIVM, lopen mensen die langdurig te veel zout consumeren een verhoogd risico op ernstige ziekten en vroegtijdig overlijden. Een hoge zoutconsumptie kan de bloeddruk verhogen, wat de kans op hart- en vaatziekten verhoogd.

Verwerkte voedingsmiddelen
Ongeveer een vijfde deel van het zout voegen Nederlanders zelf toe aan hun eten, de rest, bijna 80%, komt van voedingsmiddelen. De grootste bronnen van zout zijn brood (26%), vleesproducten (15%) en kaas (10%).

Personen die veel zout binnenkrijgen, eten en drinken gemiddeld meer, aldus het RIVM. Zij gebruiken bovendien voedingsmiddelen met hogere zoutgehalten.

Zoutverlaging
Het RIVM dringt in haar rapport aan om de hoeveelheid zout in voedingsmiddelen substantieel te verlagen. “Een andere, betere samenstelling van voedingsmiddelen kan helpen de volksgezondheid te verbeteren”, meent Verhagen van het RIVM. Maar ook consumenten zelf dienen hun voedingspatroon aan te passen.

Daling zout levensmiddelen
De voedingsindustrie zegt zich bewust te zijn van de zoutproblematiek en wijst op de stappen die de sector maakte om de hoeveelheid zout in groenteconserven, kaas, vlees en brood te verlagen. Maar verdere stappen zijn wel nodig om de zoutinname in verwerkte producten met 25 tot 30% te laten dalen.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) www.fnli.nl/taskforce-zout.html zegt dat met Fase 2 van het Actieplan Zout in Levensmiddelen een volgende stap is gezet in zoutverlaging. In deze fase van het plan stellen brancheorganisaties doelstellingen voor hun eigen productportfolio die ze uiterlijk in 2015 willen behalen.

Ruim 75 voedingsbedrijven doen mee aan het actieplan van de FNLI. Het is de bedoeling dat de deelname in de toekomst wordt uitgebreid, aldus de koepelorganisatie.

Voedselconsumptiepeiling
Voor haar onderzoek gebruikte het RIVM gegevens van de Voedselconsumptiepeiling 2007-2010  onder 3819 Nederlanders. Verder maakte het instituut gebruik van informatie over de samenstelling van voedingsmiddelen uit het Nederlands Voedingsstoffenbestand. Aan de hand van deze gegevens is de totale zoutconsumptie geschat.

Lees VMT online:
FNLI teleurgesteld over EP-besluit tegen vermelden vet-, suiker of zoutverlaging
IJsland gebruikte industrieel zout bij productie voedingsmiddelen
Ambachtelijk gebakken brood vaker te zout dan supermarktbrood

Reageren

Graag ontvangen wij uw commentaar op dit artikel. Wij vragen u hierbij wel de reactieregels in acht te nemen.
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 
















 

NIEUW! Digitaal abonnement

Met een digitaal abonnement op VMT krijgt u:

  • Digitale versie van vakblad VMT
  • Toegang tot het volledige leveranciersregister
  • Uitgebreid artikelen- en nieuwsarchief van VMT
  • Cijfers en trends uit de foodbranche

Meer informatie en direct abonneren

VMT is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.vmt.nl - alle rechten voorbehouden.