24 mei 2011 Chantal Gnocchi 1028x gelezen 0 reacties

In 2007 concludeerde het WCRF al dat er een relatie is tussen de consumptie van rood vlees en darmkanker. Toen werden de resultaten echter niet als doorslaggevend beschouwd. Dit nieuwe onderzoek toont aan dat grote hoeveelheden runds-, varkens-, en lamsvlees zeker het risico op darmkanker verhogen.
Extra bewezen
De onderzoekers analyseerden voor deze studie 263 nieuwe wetenschappelijke onderzoeken die aansluiten bij de 749 studies uit het onderzoek uit 2007. Meer dan 24 daarvan bewijzen dat grote porties rood vlees schadelijk zijn voor de gezondheid. Het rapport meldt ook dat bewerkt rood vlees zoals bijvoorbeeld ham en salami zoveel mogelijk uit het menu geschrapt moeten worden.
Mensen die vaak rood vlees eten wordt aangeraden om hun voeding aan te passen. Een halve kilo rood vlees per week vinden de onderzoekers ruim voldoende om geen verhoogd risico te lopen. Daarnaast adviseren ze voldoende voedingsvezel in het dagelijkse voedingspatroon om het risico op kanker te beperken.
Zelf in de hand
Mensen hebben minder kans op het ontwikkelen van darmkanker als de bovenstaande adviezen worden opgevolgd. In combinatie met minder alcoholconsumptie, een gezond lichaamsgewicht en voldoende beweging, kan het risico op darmkanker met zo’n 45 procent teruggedrongen worden. ‘Het goede nieuws is dat we het risico op kanker deels in eigen hand hebben,’ aldus Elisa Bandera, één van de onderzoekers.
Met een digitaal abonnement op VMT krijgt u:
VMT is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.vmt.nl - alle rechten voorbehouden.