Zweedse onderzoekers constateren een verlaagd risico op hartaanvallen bij eters van zuivelproducten. In ander onderzoek werd zuivel juist in verband gebracht met hartaandoeningen.
Vooral voor vrouwen is het risico op een hartaanval verlaagd. De
American Journal of Clinical Nutrition publiceerde het onderzoeksartikel. De onderzoekers gebruikten de statistische gegevens van 444 hartpatiënten en 556 controlepersonen. De focus lag op data van melkvetzuur biomarkers in het bloed en dieetdata. De melkvetzuur biomakers geven een indicatie van de hoeveelheid zuivelvet die de testpersoon consumeert. Het vet bevat veel verzadigde vetzuren die de cholesterol kunnen verhogen.
Zowel de consumptie van zuivel als de aanwezigheid van melkvetzuur biomarkers relateren positief met een verlaagd hartaanvalrisico. Vooral de consumptie van kaas en gefermenteerde zuivelproducten lijkt het risico te verminderen.
VetzurenHet onderzoeksresultaat is een opsteker voor de lobby van de Europese zuivelorganisatie (EDA). Zuivelproducten liggen onder vuur door hun hoge vetzuur- en zoutgehaltes. Tijdens een EDA-conferentie afgelopen herfst argumenteerde de organisatie voor nuance in de mening over vetzuren. Sommige verzadigde vetzuren verlagen ook het cholesterol. De Zweedse organisatie National Dairy Council/Dairy Management Inc. sponsorde het onderzoek samen met een aantal publieke organen.
Homepage American Journal of Clinical NutritionLees op VMT onlineTransvetzuren vervangen door stearinezuur goed voor cholesterol'Gezondheidseffect betere vetzuursamenstelling nihil’Lees Vakblad VMTMeer aandacht voor gezondheid