3 september 2010 Dionne Irving 107x gelezen 0 reacties
Voedingsvezels en niet-verteerbare koolhydraten verminderen het risico op diabetes. Dit concluderen twee Groningse promovendi. Wang Hongwei en Sa’ad Al Lahham hebben hiervoor nieuwe aanwijzingen gevonden.

Ze brachten in kaart wat voor effect propionzuur, een van de korteketenvetzuren die in de dikke darm wordt geproduceerd. Ze ontdekten dat propionzuur de productie van diverse ontstekingsstoffen (cytokines, chemokines) en van merkers van macrofagen kan remmen.
Obesitas
Bovendien stimuleert propionzuur processen die een positief effect hebben op insulinegevoeligheid en andere aandoeningen die gepaard gaan met obesitas.
De onderzoekers toonden ook aan dat gezonde mannen die ’s avonds niet-verteerbare koolhydraten eten, de volgende ochtend na het ontbijt een verlaagde glucoserespons en lagere ontstekingsfactoren in het bloed hebben. Volgens de onderzoekers lijkt de consumptie van niet-verteerbare koolhydraten een veelbelovende aanpak bij de bescherming tegen diabetes.
TIFN
De promovendi verrichtten hun promotieonderzoek aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Top Institute Food & Nutrition.
Met een digitaal abonnement op VMT krijgt u:
VMT is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.vmt.nl - alle rechten voorbehouden.