Wat is de link tussen bier en de bierbuik? Om deze vraag te beantwoorden start de Universiteit van Kopenhagen in september een meta-analyse naar de relatie tussen bierconsumptie en buikomvang.
Dit maakte professor Arne Astrup bekend tijdens het minisymposium ‘Bier op uw gezondheid!?’ ter gelegenheid van de officiële opening van het Kennisinstituut Bier op 17 juni.
Het Kennisinstituut Bier is er voor alle vragen over bier in relatie tot gezondheid. Het bestuur wordt gevormd door drie wetenschappers en twee mensen uit de brouwerijsector, die het kennisinstituut financiert.
Misvattingen“Er zijn veel misvattingen over bier, maar een verantwoorde bierconsumptie kan passen in een gezonde levensstijl. Het Kennisinstituut Bier communiceert over en doet onderzoek naar verantwoorde bierconsumptie”, lichtte directeur Aafje Sierksma de functie van het nieuwe instituut toe.
De communicatie richt het Kennisinstituut op gezondheidsvoorlichters, zoals diëtisten, artsen en verpleegkundigen. Doel is om hen te voorzien van informatie die toepasbaar is in de praktijk.
B-vitaminesUitgangspunt voor de informatieverstrekking zijn de richtlijnen Goede Voeding en wetenschappelijke kennis. Waar de kennis nog ontbreekt, doet het Kennisinstituut onderzoeksvoorstellen en gaat zij op zoek naar financiering om het onderzoek uit te laten voeren. Mogelijke onderwerpen in dat kader zijn B-vitamines in bier en de relatie bier- en snackconsumptie.
Beschermende werkingDat er al veel kennis voorhanden is, maakte de wetenschappelijke sessie tijdens het minisymposium duidelijk. Onderzoek toont aan dat een matige, regelmatige alcoholconsumptie het risico op hart- en vaatziekten verlaagt en beschermt tegen aandoeningen als diabetes en obesitas. Overigens gaat die beschermende werking uit van de alcohol, die dus van bier maar ook van wijn of gedistilleerd afkomstig kan zijn.
Homepage Kennisinstituut Bier Lees ook op VMT online:Kennisinstituut Bier wil feiten van fabels scheidenBierwijzer