Uit een groot internationaal onderzoek onder meer dan 400.000 mannen en vrouwen blijkt dat een hoge groente- en fruitinname maar een beetje beschermt tegen kanker.
Uit een groot internationaal onderzoek onder meer dan 400.000 mannen en vrouwen blijkt dat een hoge groente- en fruitinname maar een beetje beschermt tegen kanker.De aanbeveling van twee ons groenten en twee stuks fruit door de Wereldvoedselorganisatie FAO wordt wereldwijd veel gebruikt. Maar tot nu toe konden vele studies niet een definitief verband vaststellen tussen een hoge inname van groenten en fruit en daarmee een lagere kans op kanker.
LeefstijlEen groep onderzoekers geleid door Paolo Boffetta van de Mount Sinai School of Medicine analyseerde data van een EPIC-studie (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). Deze data bevatte onder andere leefstijlgegevens van 142.605 mannen en 335.873 vrouwen verzameld in de periode tussen 1992 en 2000. De deelnemers waren afkomstig uit 23 Europese landen. Na negen jaar was bij ongeveer 30.000 deelnemers kanker vastgesteld.
Groenten De onderzoekers vonden een klein effect (2,5%) van een hoge groente- en fruitinname op de verlaging van het risico op kanker. Een hoge groente-inname bleek iets meer effect te hebben en dan vooral bij vrouwen. Zware drinkers die veel groenten en fruit eten, lijken meer bescherming te hebben, maar alleen tegen kanker veroorzaakt door roken en alcohol.
Fruit en groenten lijken vooral effect te hebben op het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten. Toekomstig onderzoek zal zich richten op het effect van specifieke groenten en fruit op het verlagen van het risico op kanker.
Homepage Journal of the National Cancer InstituteReageer op dit artikel