Uit 25 studies onder bijna 600 personen blijkt dat het eten van 67 gram noten per dag, het LDL-cholesterolgehalte kan verlagen met 7,4%. De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd bij Archives of Internal Medicine.
Onderzoekers van de Loma Linda University (VS) komen met resultaten waaruit blijkt dat noten een gunstig effect hebben op het cholesterolgehalte in het bloed en triacylglycerol (een vet in het bloed) verlaagt. Het onderzoek is gedaan met verschillende noten, van walnoten tot macadamia-noten. Het blijkt dat ze allemaal eenzelfde effect hebben.
LDL-cholesterolHet eten van 67 gram noten per dag verlaagde het totaal cholesterolgehalte in het bloed met 5,1%. Het LDL(‘slechte’)-cholesterol werd verlaagd met 7,4%. Bij mensen die een hoog gehalte triacylglycerol hebben, zorgde het eten van de noten ervoor dat dat gehalte werd verlaagd met 10,2%.
De verlaging van het vetgehalte was groter bij mensen met een hoog LDL-cholesterolgehalte of een lage Body Mass Index (BMI) en bij hen met een Westers eetpatroon. Het onderzoek bevestigt eerder epidemiologisch onderzoek waaruit bleek dat het eten van noten het risico op hart-en vaatziekten kan verminderen.
67 gramHet nuttigen van 1/3 schaaltje (67 g) noten draagt bij aan het verlagen van hoge vetgehaltes in het bloed, maar er wordt geadviseerd niet meer dan 67 g per dag te eten, aangezien noten vrij veel calorieën bevatten. Onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk kwamen met het advies alleen noten te eten die niet zijn bewerkt met zout of suiker.
Zeven landenHet onderzoek is gedaan in zeven landen onder 583 mannen en vrouwen. De studie is gedeeltelijk gefinancierd door het International Tree Nut Council Nutrition Research and Education Foundation.
Homepage Archives of Internal Medicine