Kinderen leren beter door extra vitamines en mineralen

Afdrukken

12 oktober 2007 1x gelezen 0 reacties

Schoolkinderen die dagelijks een drankje krijgen met een mix van vitamines en mineralen leren beter en hebben een beter geheugen dan kinderen die dit drankje niet krijgen.
Schoolkinderen die dagelijks een drankje krijgen met een mix van vitamines en mineralen leren beter en hebben een beter geheugen dan kinderen die dit drankje niet krijgen. Europese onderzoekers van Unilever publiceren hierover in ‘American Journal of Clinical Nutrition’.

Opzet onderzoek
In totaal deden 780 kinderen mee aan het onderzoek dat twaalf maanden duurde. Ongeveer de helft van de kinderen was afkomstig uit Australië en was goed gevoed. De andere helft was slecht gevoed en kwam uit Indonesië. Een dagelijks drankje met ijzer, zink, folaat en vitamine A, B6, B12 en C zorgde er voor dat de Australische kinderen beter scoorden op leer- en geheugentests. Bij de Indonesische kinderen had het drankje alleen dit effect bij de meisjes.

Omega-3
In hetzelfde onderzoek werd ook getest of omega-3-vetzuren invloed hadden op het leergedrag van kinderen. Dat kon niet worden aangetoond. De onderzoekers raden verder onderzoek aan om de exacte rol van omega-3 in gezonde schoolkinderen te onderzoeken. Omega-3 wordt vaak gezien als een ingrediënt dat invloed heeft op het vermogen om te leren.

Positief effect

Unilever zegt dat dit onderzoek bevestigt dat voeding het leervermogen van kinderen positief kan beïnvloeden. Zelfs als deze kinderen al goed doorvoed zijn. De onderzoekers hebben wel nog de opmerking dat de intelligentietests beter moeten worden afgestemd op kinderen uit verschillende culturen. Het feit dat het effect onder de Indonesische schoolkinderen minder merkbaar was, is daar misschien aan te wijten.

American Journal of Clinical Nutrition

Reageren

Graag ontvangen wij uw commentaar op dit artikel. Wij vragen u hierbij wel de reactieregels in acht te nemen.
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 
















 

NIEUW! Digitaal abonnement

Met een digitaal abonnement op VMT krijgt u:

  • Digitale versie van vakblad VMT
  • Toegang tot het volledige leveranciersregister
  • Uitgebreid artikelen- en nieuwsarchief van VMT
  • Cijfers en trends uit de foodbranche

Meer informatie en direct abonneren

VMT is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.vmt.nl - alle rechten voorbehouden.