Nieuwe techniek om gezondheidsclaims voor probiotica te onderbouwen

Afdrukken

12 december 2011 Ruby van Engelsdorp Gastelaars 121x gelezen 0 reacties

Probiotica kunnen de gezondheid bevorderen via verschillende moleculaire processen. Dat toont onderzoeksorganisatie NIZO aan met moderne genomische technieken. De uitkomsten dragen bij aan de door EFSA vereiste onderbouwing van gezondheidsclaims.

Het onderzoek werd deze maand als artikel gepubliceerd in Nature Review. Met het artikel doen onderzoekers bij NIZO food research, TI Food and Nutrition en de Universiteit van Wageningen, verslag van de nieuwste moleculaire inzichten rond probiotica. Ze geven onder meer uitleg over de interactie tussen probiotica en de slijmvliezen van het darmkanaal van de gastheer.

 

Probioticamoleculen

De auteurs geven een uitgebreide beschrijving van probioticamoleculen en de signalering in de gastheer. Ook geven ze inzicht in de opeenvolgende reacties die zeer specifiek kunnen zijn voor verschillende soorten probiotica en die verondersteld worden de gezondheid van mensen te bevorderen.

Gezondheidsclaims

Begrip van de moleculaire werking van probiotica is volgens de auteurs van essentieel belang om verbetering van de toepassingen van probiotica mogelijk te maken. Dit wordt ook sterk aangeraden door de EFSA voor de onderbouwing van gezondheidsclaims voor probiotica.


Individuele factoren
Om de reactie van een persoon op probiotica beter te kunnen beoordelen, benadrukken de auteurs ook het belang van individuele factoren, zoals genetica, eetgewoonten, levensstijl en aanwezige microbiota. Verschillende probioticastammen kunnen unieke voordelen hebben en speciaal geschikt zijn voor specifieke toepassingen om aan individuele behoeften te voldoen.

 

Nieuwe wegen

Dit onderzoeksgebied zal in de toekomst kunnen leiden tot een meer op personen toegespitste toepassing van gunstige microben, terwijl tegelijkertijd een uitbreiding van als probiotica beschouwde soorten kan worden verwacht. Beide richtingen openen nieuwe wegen voor industriƫle ontwikkeling in de probioticamarkt.


Lees VMT online:
Fruitsap met probiotica
Chr. Hansen onderzoekt voordelen probiotica  

Reageren

Graag ontvangen wij uw commentaar op dit artikel. Wij vragen u hierbij wel de reactieregels in acht te nemen.
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 
















 

NIEUW! Digitaal abonnement

Met een digitaal abonnement op VMT krijgt u:

  • Digitale versie van vakblad VMT
  • Toegang tot het volledige leveranciersregister
  • Uitgebreid artikelen- en nieuwsarchief van VMT
  • Cijfers en trends uit de foodbranche

Meer informatie en direct abonneren

VMT is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.vmt.nl - alle rechten voorbehouden.