Zuiveltrends op Anuga: Clean, natuurlijk en plantaardig

Keulen, 11 oktober 2017 15:52 |

In de categorie zuivel is de keuze aan producten tegenwoordig overweldigend; voor elk moment van de dag en voor elke doelgroep is er een specifiek aanbod. De trends in zuivel zijn clean, natuurlijk en plantaardig, zo was te zien op de Anuga in Keulen.

Ontbijtyoghurt voor vroege vogels, dessertvla met vrolijke kleurtjes voor kinderen en kwark voor sporters. Het is zo gek niet te bedenken of er is wel een zuivelproduct voor te vinden. De door Innova Market Insights benoemde ‘Top 10 trends 2017’ zijn goed zichtbaar in de zuivelindustrie: clean, transparant en plantaardig staan bovenaan. Producenten spelen op deze trends in met termen als: Zonder additieven, puur & eerlijk, natuurlijk, met respect voor de natuur en authentiek.

Chocoladekaas 

Bij het Nederlandse Veldhuijzen Kaas was de prelaunch van een nieuwe en bijzondere kaas: Basiron Choco. Een verrassende innovatie die twee foody favorieten combineert: kaas en chocolade. Vanaf november 2017 is het product te verkrijgen. (zie bovenste foto bij dit artikel)

Felgekleurde kaas

anuga Dairy (9)

Wie niet van chocolade houdt, maar wel van andere bijzondere kazen, komt aan zijn trekken bij het aanbod van de kleurrijke kazen van Treur Kaas. Niet nieuw, want al in 2013 geïntroduceerd maar de kazen vallen nog steeds op door de felle kleuren.

anuga Dairy (8)

Zo zijn er smaakcombinaties van knalroze kaas met rode pesto of aquablauwe kaas met tijm en rozemarijn.

Plantaardige melk

Het Belgische Alpro introduceerde dit jaar een nieuwe lijn plantaardige melk voor professionals in de horeca. Met dit product kunnen barista’s een schuimlaag op een cappuccino of latte maken. Bijzonder hiervan is de combinatie van plantaardig enerzijds én de stabiele microschuimlaag anderzijds. Er zijn drie varianten: soja, amandel en kokosnoot.

Kefir

anuga Dairy (3)

Het Amerikaanse merk Lifeway begeeft zich sinds kort op de Europese probioticamarkt met kefirproducten, biologisch, proteïnerijk, calciumrijk, 99% lactosevrij en zonder toegevoegde suikers. Volgens Serge Poltinnikov, director of Global Business Development, is dit zonder twijfel het beste kefirproduct dat in Europa beschikbaar is. In de vorm van melk, kwark, yoghurt en knijpzakjes voor kinderen Nu enkel verkrijgbaar in de Verenigde Staten, Canada, Mexico en Groot-Brittannië. Foodfinder, Geert van Poppel van Refresh ID, ziet voor dit merk goede kansen op de Nederlandse markt.

Proteïnerijke melk

Ook het Duitse Elsdorfer wil in 2018 met zijn proteïnerijke en vetarme melkproducten onder de merknaam MeinQ of MyQ, de Nederlandse markt bestormen. Volgens Dirk Wagner, sr. Key Accountmanager, worden op dit moment gesprekken met retailers gevoerd. De typische eiwitsmaak, kenmerkend voor proteïnerijke zuivel, ontbreekt bij de vla. Bij sommige fruityoghurtproducten, zoals ‘Fitness Quark Fruit’, proef je overduidelijk de zoetstoffen.

anuga Dairy (7)

Interessant en nieuw is de eiwitrijke Fitness Dressing, een sladressing met een prima smaak.

Zoutarme boter en kaas

Een laatste, maar zeker niet de minste, innovatie in de Dairy Hall van de Anuga was zonder twijfel het zoutarme merk ValSa® van het Finse Valio, waar acht jaar productontwikkeling in zit. Deze producent heeft vorig jaar onder de merknaam ValSa smeerbare boter en kaas geïntroduceerd met een lager zout- en sodiumgehalte. De smaak van de producten werd behouden door gebruik te maken van melkzouten en mineralen die van nature in melk voorkomen. Volgens Paavo Salminen, export director van Valio, een lastig en vooral tijdrovend proces waar het bedrijf een geregistreerd patent op heeft. Nog niet te koop in Nederland. Wel beschikbaar in Finland, Zweden en – binnenkort - Polen. Daarnaast wordt ValSa Cheddar binnen afzienbare tijd geïntroduceerd in Groot-Brittannië.

Bekijk ook een videoreportage over de Anuga 2017 van VMT:

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X