Printen

‘Vertel als foodstart-up eerst een goed verhaal’

Wageningen, 13 februari 2017 11:08 | Maurice de Jong

Toevoegen aan Mijn VMT

In Nederland heerst de cultuur dat je niet boven het maaiveld mag uitsteken, in Amerika geldt het tegenovergestelde. Beginnende voedingsbedrijven kunnen nog heel veel leren van de Amerikaanse aanpak, zo zal ook blijken op het Food Future Event. “We leven in een belevingseconomie.”

“Als je als start-up een merk neer wilt zetten, dan zeggen investeerders: doe dat eerst eens zonder merk.” Aan het woord is René Koster van investeringsfirma Holland Food Ventures (HFV) die niet alleen geld steek in beginnende voedingsbedrijven maar ze ook begeleidt.

Voedingstechnologie en merk

Nederlanders zijn niet zo goed in ‘branden’, de start-up-cultuur is hier niet op ingericht, verduidelijkt de business development manager van HFV. “In de Verenigde Staten zetten ze eerst een merk op en stellen als eerste een marketingmanager aan en vervolgens zoeken ze er de juiste technologie bij.” Dat is ook de reden dat Amerikaanse bedrijven hun concepten ook zo snel wereldwijd kunnen uitrollen, geeft hij aan.

Starbucks en Vegetarische Slager

Koster noemt als voorbeeld koffieketen Starbucks. Misschien verkoopt het bedrijf niet de allerlekkerste koffie, maar het concept klopt. “Starbucks creëert beleving. Ze denken goed na wat je allemaal rondom koffie kunt doen.”

Koster raad ook Nederlandse start-ups aan om eerst met een goed verhaal te komen. “Je moet je beoogde doelgroep hier gelijk in meenemen. We zitten namelijk in een belevingseconomie.” Een bedrijf dat dit goed doet is de Vegetarische Slager. “Die verkopen beleving.”

De HFV-business developmentmanager benadrukt: je moet je verhaal natuurlijk wel waar kunnen maken. Het vinden van een goede club technologen die hiervoor kan zorgen, blijft daarom essentieel, aldus Koster.

Food Future Event

René Koster en directeur Bert Tournois van Holland Food Ventures (HFV) spreken ook op het Food Future Event tijdens de sessies ‘Startups als aanjager van innovatie in food’ en ‘Samenwerken met startups.’ Hoe kunnen start-ups de innovaties in de voedingsindustrie verder aanjagen en hoe kunnen ze samenwerken met de voedingsmiddelenindustrie?

Schrijf u hier direct in voor het Food Future Event op 23 maart.