‘Unilever wil Becel en Blue Band verkopen’

Rotterdam, 20 maart 2017 14:18 | Maurice de Jong

Als reactie op het mislukte overnamebod door Kraft-Heinz overweegt Unilever zijn spreaddivisie waartoe onder andere de merken Becel en Blue Band behoren te verkopen, zo meldt de Sunday Times.

De verkoop van de margarinetak zou zo’n €7 miljard in het laatje moeten brengen. Bestuursvoorzitter Paul Polman zal volgende maand onder druk van de aandeelhouders een kostenbesparingsprogramma aankondigen, meldt de Engelse krant.

Margarine en boter

Door het ongewilde overnamebod van het Amerikaanse Kraft-Heinz van bijna €165 miljoen bezint de Unilevertop zich nu versneld op haar ingezette strategie. De verkoop van de margarine en boterdivisie zou hiervan één van de gevolgen zijn van deze herbezinning.

Paul Polman

Volgens de Sunday Times zorgde de weigering van CEO Paul Polman voor spanningen onder de aandeelhouders. 53% van hen zou namelijk voor een deal zijn met Kraft-Heinz. Hoewel Polman altijd aangaf tegen het opknippen van Unilever te zijn, overweegt hij toch ondermaats presterende merken van de hand te doen.

Laag-koolhydratendiëten

De margarine- en boterdivisie is zo’n onderdeel dat minder presteert dan verwacht, mede als gevolg van de laag-koolhydratendiëten, stelt de Sunday Times. Drie jaar geleden nog koppelde Unilever dit onderdeel los van de andere activiteiten waardoor het nu als een op zichzelf staande divisie functioneert, meldt de krant. Kraft Heinz zou één van de gegadigden zijn om de merken als Becel en Blue Band over te nemen. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X