Printen

Tien kernkwaliteiten van een goede QA-manager

Deventer, 1 maart 2017 14:25 | Willem-Paul de Mooij

Toevoegen aan Mijn VMT

Wie QA-, QESH-, of KAM-manager in de voedingsmiddelenindustrie wil worden, moet sterk in zijn schoenen staan. Volgens IJsbrand Velzeboer, opleider en voedingsmiddelentechnoloog bij Scienta nova, vindt er bijna nergens zoveel uitval plaats op deze functies in de sector.

Er ligt veel op het bordje van een Quality Assurance of QESH-manager en de banen lijken zich te ontwikkelen tot een van de meest ongezonde, schrijft Velzeboer in een column eerder op zijn website. Daar zijn volgens hem meerdere mogelijke oorzaken voor:

  1. Uitbreiding takenpakket door bijvoorbeeld groei van het bedrijf
  2. Geen steun van de top
  3. Vaak overruled worden door directie
  4. Certificeringsstress; voedselveiligheidsschema’s worden vaker gezien als oorzaak burn outs.
  5. Gebrekkige managementvaardigheden leidinggevende

Velzeboer heeft daarom naar eigen zeggen een opleiding QESH manager food in het leven geroepen die erop gericht is om de QA manager meer werkplezier te verschaffen en tijd over te laten houden.

Kernkwaliteiten van een goede manager

Volgens Velzeboer is dit de top 10 criteria die iemand een goede manager maken.
  1. Geef de medewerker terugkoppeling.
  2. Ga een confrontatie niet uit de weg.
  3. Wees niet bang om een medewerker te corrigeren.
  4. Ga efficiënt met de tijd om.
  5. Neem de spanning weg bij de medewerkers.
  6. Stel prioriteitenen deel die met de medewerkers
  7. Geef de medewerkers de gelegenheid om te excelleren met trainignen of aanmoediging.
  8. Sta open voor nieuwe inzichten.
  9. Verdiep je in het leven van de medewerker.
  10. Communiceer altijd in beide richtingen met de medewerkers.

Meer informatie (pdf) over de opleiding van Velzeboer.