Reclame maken via vloggers: interessant, maar welke regels gelden er?

Amsterdam, 18 april 2017 15:30 | Jael Lambers

Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en Bond van Adverteerders (BVA) hebben regels voor adverteren via vloggers gebundeld in een handboek.

In de ‘Gids Content Creators en Voedingsmiddelenadverteerders’ geven de FNLI en BVA samen de mogelijkheden van adverteren via vloggers. De gids moet adverteerders en hun bureaus wegwijs maken in hoe zij verantwoord reclame kunnen maken door middel van de vloggers. Met vloggers kunnen voedingsmiddelenbedrijven een jongere doelgroep bereiken.

Regelgeving

Aan het reclamemaken, door middel van vloggers, hangen regels die adverteerders moeten naleven. Zo staan er in de gids onder meer regels voor het reclame maken in samenwerking met content creators, van Reclamecode Social Media.

Verder moet de gids voedingsmiddelenadverteerders op een makkelijke manier door de regelgeving helpen navigeren. Daarnaast geeft de gids aandachtspunten weer op het gebied van samenwerking met de content creators.

Samenwerking met vloggers

De gids is ontstaan dankzij rondetafelgesprekken met bedrijven als PepsiCo, Coca-Cola, Nestlé, Unilever en McDonald’s. Maar ook door bureaus als Multi Channel Networks (MCN) en Stichting Reclamecode (SRC).

Olaf Croon, directeur BVA: “Wij vinden het een mooie stap dat voedingsmiddelenadverteerders als PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Nestlé en McDonald’s bereid zijn geweest hun expertise te delen over een relevant onderwerp dat veel adverteerders en andere partijen bezighoudt: samenwerking met vloggers. Zo maken we met elkaar stappen naar een kwalitatieve industriestandaard binnen verantwoorde reclame.”

Reclame voor kinderen

Tegenwoordig zijn er strikte regels voor het maken van reclame voor kinderen. Philip den Ouden, directeur FNLI: “De levensmiddelenindustrie hanteert de Reclamecode voor Voedingsmiddelen die onderdeel is van de Nederlandse Reclame Code van de SRC. Daarin staat onder meer dat we helemaal geen reclame meer maken gericht op kinderen onder de 7 jaar en voor kinderen tussen de 7-13 jaar is het alleen toegestaan voor voedingsmiddelen die aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen. Deze regels zijn ook van toepassing op samenwerking met vloggers en deze gids is een waardevol hulpmiddel om daaraan te voldoen.”

De voedingskundige criteria staan opgesteld in dit rapport.

De ‘Gids Reclameregels Content Creators & Voedingsmiddelenadverteerders’ is alleen beschikbaar voor BVA en FNLI leden op de website van de BVA of op de website van de FNLI. Niet-leden kunnen de gids aanvragen via info@bva.nl. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X