Printen

Rapport: ‘Waarde foodbedrijven keldert’

Amsterdam, 20 maart 2017 16:25 | Jael Lambers

Toevoegen aan Mijn VMT

Voedingsmiddelenbedrijven hebben moeite om merkwaarde te behouden. Zo verloor Nestle 17% van zijn merkwaarde door minder vraag naar zoete snacks als KitKat.

Brand Finance brengt aan de hand van het rapport Food & Beverage ieder jaar de financiële waarde van de grootste merken in de voedingsindustrie in kaart. Dit doet het bureau aan de hand van het ‘Royalty Relief approach’, die de waarde van een merk berekent bij een mogelijke verkoop.

Investering, eigenvermogen en prestatie

Brand Finance berekent onder andere door middel van investeringen die in het merk worden gedaan, wat het eigenvermogen van het merk is en hoe het presteert de merkwaarde. Deze gegevens worden op een schaal van 0 tot 100 toegepast in percentages. Die vervolgens worden verrekend met de voorspelling van de inkomsten die het merk zal genereren.

Gezondere keuzes

Wereldwijd zijn consumenten steeds meer bezig met hun gezondheid. Hierdoor kelderden de merkwaarden van zoetwarenfabrikanten het afgelopen jaar behoorlijk.

Mars, Kraft en Nestlé

Het rapport laat zien dat de waarde van Kraft en Mars het afgelopen jaar 4% en 14% daalden. Vooral Nestle is de dupe van de gezondere trend onder de consumenten. Het bedrijf verloor 17% van zijn merkwaarde, door minder vraag naar snacks als KitKat.

Groeiende vraag zuivel in Zuidoost Azië

Door de groeiende vraag naar zuivel in Zuidoost Azië lijken zuivelmerken het toch beter te doen vergeleken met de voedingsindustrie als geheel. Dit jaar blijkt het snelst groeiende zuivelmerk de Australische Devondale te zijn, die een stijging van 35% bereikte in een jaar tijd.

De top vijf van de voedingsmiddelenbedrijven met de grootste merkwaarden zijn Nestle, Danone, Kelloggs, Kraft en Heinz.