Printen

Onderzoek: supermarkten hebben veel macht over producenten en leveranciers

Amsterdam, 16 maart 2017 13:57 | Jael Lambers

Toevoegen aan Mijn VMT

Producenten en leveranciers hebben veel last van de inkoopmacht van Europese supermarkten. Dat blijkt uit een rapport van Stichting Onderzoek Multinationale ondernemingen (SOMO). Dit brengt het risico op oneerlijke handelspraktijken met zich mee.

In het rapport ‘Eyes on the Price’ brengt SOMO in beeld hoe de supermarktinkoopgroepen te werk gaan en wat de mogelijke negatieve gevolgen zijn die deze werkwijze met zich meebrengt.

Alleen anoniem

Gisela ten Kate, onderzoekster SOMO, gaf in een persbericht aan dat het een lastig onderzoek was. “We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk, anoniem, met ons praten.”

“Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit ons onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en boeren aan het kortste eind”, aldus Ten Kate.

Grote kortingen, grote gevolgen

Supermarkten breiden vaak het aantal winkels dat ze hebben uit, ze brengen eigenmerkproducten op de markt en nemen concurrenten, zowel nationaal als internationaal, over. Daarnaast bundelen de supermarkten internationaal samen, in zogeheten inkoopgroepen. Hierdoor kunnen ze grote kortingen realiseren bij de leveranciers. “De aanzienlijke kortingen die bedongen worden kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden”, stelt Ten Kate.

Mededingingswetgeving

Ook geeft Ten Kate aan dat de rechten van leveranciers en boeren slecht geregeld zijn bij onderhandelingen in Europa. Zo is de mededingingswetgeving gericht op lagere prijzen voor consumenten, en niet op de mogelijk negatieve effecten van inkoopgroepen op leveranciers. “Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers.”

SOMO heeft het rapport naar acht deelnemende retail ketens gestuurd, waarvan Albert Heijn aan geeft in het rapport zich niet in deze informatie te kunnen vinden.