Printen

Nationaal bieronderzoek: speciaalbier met minder alcohol is nieuwe smaakmaker

's Gravenhage, 13 juli 2017 12:34 | Anne Groen

Toevoegen aan Mijn VMT

De groeiende diversiteit in het bierassortiment zorgt voor een hogere consumptie van speciaalbieren en biermixen.

Dit blijkt uit het nationaal bieronderzoek onder zo’n duizend bierdrinkende Nederlanders, uitgevoerd door Nederlandse Brouwers.

Twee op de vijf bierdrinkers drinkt vaker een ander soort bier dan twee jaar geleden, blijkt uit onderzoek van de belangenbehartiger van de biersector.

Lager alcoholpercentage

Opvallend is de opkomst van de speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. Een derde van de bierdrinkers kiest vaker voor dit bier dan twee jaar geleden.

Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers licht toe: “Waar voorheen speciaalbier werd geassocieerd met zware bieren met veel alcohol, zie je nu dat consumenten steeds meer interesse hebben in speciaalbieren met een lager alcoholpercentage, zoals de session ale met rond de 4% alcohol.”

Bierlandschap beweegt

Pils is nog steeds met afstand het meest gedronken bier. De opmars zit in de speciaalbieren en de biermixen (zoals Radler), zo laat het onderzoek zien. Deze bieren zorgen ervoor dat ruim driekwart van de Nederlandse bierdrinkers meer variëteit ziet in het bierschap.

Twee derde van de Nederlandse bierdrinkers vindt het positief dat het bieraanbod groeit in de supers. Deze bredere keuze valt ook in de horeca in de smaak.

Uit het onderzoek blijkt dat waarde wordt gehecht aan een ruime keuze aan biersoorten (42%) en een breed aanbod van bieren aan de tap (43%).

Door de grotere biervariëteit wordt er ook steeds vaker voor bier gekozen dan voor andere (alcoholische) dranken (40% versus 32% in 2016). En opvallend, dit geldt meer voor vrouwen (44%) dan voor mannen (38%).

Biertrend 1: biermixen

Het zijn niet alleen de speciaalbieren die veel geschonken worden, ook alcoholvrij bier blijft onverminderd populair. Circa de helft (52%, 2016: 48%) van de bierdrinkers drinkt het weleens.

Alcoholvrije biermixen, zoals Radlers, zijn het meest in trek onder drinkers van speciaalbier (66%).

Biertrend 2: bierspijscombinaties

Bierspijscombinaties zijn ook een nieuwe trend. Een op de drie bierdrinkers geeft aan weleens bewust voor bier te kiezen bij het eten.

Toch is het soms nog lastig kiezen welke bieren het beste passen bij de maaltijd. Bijna de helft van de Nederlandse bierdrinkers (46%) vindt het prettig als in de horeca passend advies wordt gegeven over een spijsbiercombinatie.

Om aan deze wens gestalte te geven, zijn de brouwers recentelijk samen een initiatief gestart om de consument te helpen wegwijs te worden in het gevarieerde bierassortiment en advies te geven over de mogelijkheden van bier en eten.

Bier van Hollandse makelij

Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, drinkt ruim de helft van de deelnemers (53%) het liefst een vertrouwd glas bier van Nederlandse makelij. Smaak en interesse in lokale bieren zijn ook een reden om voor bier van Hollandse bodem te kiezen.