'Maak gebruik van specifieke knowhow van startups'

Den Bosch, 16 februari 2017 08:00 | Willem-Paul de Mooij

De Nederlandse foodindustrie begint zich langzaam maar zeker ervan te overtuigen dat het loont om strategisch met foodstartups samen te werken. 'Er wordt in Nederland nu een inhaalslag ingezet', stelt Rob Beudeker, senior investment manager bij DSM Venturing en spreker op het Food Future Event op 23 maart.

DSM investeert met het onderdeel DSM Venturing al jaren strategisch in foodstartups. Beudeker: "Er zijn genoeg innovatieve ideeen voor nieuwe foodproducten of ingrediënten in de markt. Vaak zit bij startups veel specifieke knowhow. Als grote speler kun je hier goed gebruik van maken en omgekeerd kunnen de start-ups profiteren van de ervaring en faciliteiten van grotere bedrijven."

Opschaling

Volgens Beudeker is het voor nieuwkomers met een goed idee of innovatie niet moeilijk om te beginnen met een foodstartup, maar wordt het pas lastig bij opschaling. "Het wordt vaak moeilijk als er een half miljoen euro of een miljoen nodig is. Daar gaat het vaak mis, omdat er vaak nog geen partijen zijn in dat stadium die dit risico willen dekken", aldus Beudeker die vindt dat bedrijfsleven, universiteiten en instellingen en overheid veel nauwe moeten samenwerken op dit terrein. "Er is veel ruimte voor verbetering in deze samenwerking."

Buitenland

In de VS en het Verenigd Koninkrijk is deze samenwerking al wel stukken beter, weet Beudeker. "We zijn nu een inhaalslag aan het maken. Kijk maar naar initiatieven van universiteiten op dit gebied, zoals bijvoorbeeld Wageningen Startlife. Overheid moet dit blijven faciliteren.

Strategisch

DSM Venturing investeert zelf in startups die werken aan gezonde ingrediënten. "De investering begint bij een paar honderd duizend euro tot een een maximum van tien miljoen in een gevorderde fase", aldus Beudeker. Ondanks deze investeringen is het lastig om in te schatten wat de omzetbijdrage van de investeringen voor DSM totaal is, zegt hij. Het financiële gewin is dan ook een secondair criterium voor DSM, het is vooral belangrijk dat beide partijen erkennen dat er een strategisch belang is.

Vitamine D

Een recent voorbeeld van een investering van DSM Venturing in een startup vanuit de Amerikaanse Cornell University in Ithaca (NY) welke devices ontwikkelt om binnen tien minuten het vitamine D-gehalte in iemands bloed te meten. Beudeker: “Interessant, want in de VS hebben alle grote supermarkten een apotheek. Dan kun je tijdens het boodschappen doen even je vitamine D-gehalte laten meten en als het te laag blijkt kan de consument direct een nieuw type vitamine D-preparaat van DSM kopen dat ervoor zorgt dat het vitamine D-gehalte binnen drie weken weer op peil is. Bij DSM zien we dergelijke oplossingen als belangrijke investeringen om onze producten beter te kunnen verkopen.”

Meer voorbeelden horen van strategisch investeren in foodstartups? Kom naar het Food Future Event op 23 maart om onder meer Rob Beudeker van DSM over dit onderwerp te horen.

Het hele programma van het Food Future Event is hier te vinden.

Direct aanmelden voor het event kan via deze link.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X