Insecteneiwitbedrijf Flying SpArk doet mee aan IKEA bootcamp

Älmhult, Zweden, 13 september 2017 09:13 | Sophie Laemers

Flying SpArk, een start-up die insecteneiwitten produceert, doet mee aan een bootcamp dat Ikea organiseert. Deze activiteit maakt deel uit van een start-up accelerator die tien bedrijven de mogelijkheid biedt om mee te doen.

De lancering van het bootcamp zorgde voor meer dan 1200 aanmeldingen uit 86 verschillende landen. Vanaf 18 september 2017 zullen de tien start-ups zich aansluiten bij het poductontwikkelingscentrum van IKEA in Älmhult, Zweden.

De missie van IKEA is het aanmoedigen van start-ups die werken aan een oplossing voor ’s werelds grootste problemen. Op dit moment bezit IKEA 389 winkels verdeeld over 48 landen. De omzet van  voedingsmiddelen die het bedrijf verkoopt bedraagt €2 miljard.

Eiwitten uit fruitvliegen

Flying SpArk extraheert natuurlijke proteïnen uit Mediterrane fruitvliegen, geschikt voor menselijke consumptie. Dit is een veilig, voedzaam en duurzaam ingrediënt dat rijk is aan calcium, ijzer en kalium. In tegenstelling tot vlees is het extract geurloos en cholesterolvrij.

Flying SpArk produceert olie en poeder van deze proteïnen. Het poeder bestaat ook in de variant laag in vet.

Samenwerking

“We zijn enthousiast om te mogen deelnemen aan de IKEA accelerator en om te leren hoe je samenwerkt met een grote detailhandelaar als IKEA,” vertelt Eran Gronich, mede-oprichter en CEO van Flying SpArk.

“Dit zal onze productontwikkeling en  vooruitgang als bedrijf zijnde sterk verbeteren. IKEA zal ons begeleiden en samen met ons een product ontwikkelen. Hopelijk om te lanceren in de IKEA restaurants.”

Grote uitdaging

Eén van de belangrijkste redenen van IKEA om te kiezen voor Flying SpArk, is de missie van oprichters Eran Gronich en Yoram Yerushalmi: het creëren van een product dat rijk is aan eiwit en essentiële mineralen, dat wordt gemaakt en gewonnen volgens duurzame principes.

Het kweken van fruitvliegen heeft een minimale hoeveelheid water nodig. Daarnaast is er nauwelijks land vereist en oogsten de fruitvliegen zichzelf zonder interventie van de mens.

Eetbare insecten

Tussen 2011 en 2015 heeft Innova Market Insights onderzoek gedaan naar het gebruik van eetbare insecten in destijds gelanceerde producten.

Het gebruik van eetbare insecten is met meer dan 58% toegenomen tussen 2011 en 2015. De meeste producten met eetbare insecten zijn energierepen en muesli (32%), gevolgd door vleesvervangers (12%).

Krekels werden het meest gebruikt. Die zaten in 56% van de onderzochte producten. 54% van de onderzochte producten bevatten de claim ‘goede bron van eiwitten’.

Een duurzamere wereld

Niet alleen Flying SpArk ziet de noodzaak in van een andere aanpak. Het bedrijf heeft omgerekend €836 miljoen opgehaald met de hulp van Israel Innovation Authority en The Kitchen

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X