Printen

Hak profiteert van plantaardige trend: groei in bonensegment

Giessen, 2 juni 2017 12:21 | Maurice de Jong

Toevoegen aan Mijn VMT

De focus op bonen leggen groentefabrikant Hak uit Giessen geen windeieren. Het operationele resultaat groeide in 2016 met bijna 10% vergeleken met 2015.

Afgelopen jaar nam het operationele resultaat toe tot €11,1 miljoen, een groei van 9,9% ten opzichte van 2015 toen het uitkwam op €10,1 miljoen. De strategische beslissing in 2012 om te stoppen met de productie van huismerken en andere niet-kernactiviteiten begint zijn vruchten af te werpen. Maar er zit ook een keerzijde aan: de bruto-omzet nam af met 1% en kwam uit op €76,5 miljoen (in 2015: €77,5 miljoen).

Peulvruchten

Het stijgende operationele resultaat toont dat peulvruchten de groeimotor zijn voor de toekomst. Het gaat vooral om de peulvruchtvarianten in de stazak die onlangs het “Gouden Wheel of Retail” in de wacht sleepte. Hak behaalde 15,9% meer omzet in dit segment en groeide daarmee harder dan de totale markt (11,4%).

Bonenschotels

Met introductie van acht nieuwe bonenschotels en- mixen plus de campagne met topkok Herman den Blijker ‘Bonen erbij’ bleef Hak peulvruchten onder de aandacht te brengen van de consument. Ook promootte Hak de bonenschotels op televisie, online en via blogs.

Hak wil de komende jaren volop profiteren van de trend naar meer plantaardige voeding. “De consumptie van bonen als onderdeel hiervan jaar op jaar dubbele groeicijfers laten zijn”, zegt ceo Tiemo Hoogeboom.

Peter van Halder

Om ook in de toekomst een sleutelrol te blijven spelen in plantaardige voeding kondigde Hak aan groentespecialist Peter van Halder Grootverbruik uit Den Bosch over te nemen. Met deze transactie wil het groentebedrijf “een vliegende start maken in het segment koelvers.”

Met koelverse groente boort Hak niet alleen een nieuw segment aan, maar ook twee nieuwe afzetkanalen.

Koelvers

Hoogeboom: “De overname van Peter van Halder geeft ons toegang tot Out-of-Home en foodservice. Deze bieden een groot afzetpotentieel en stelt ons in de gelegenheid om invulling te geven aan onze missie om het voor de consument lekkerder en gemakkelijker te maken groente en peulvruchten te eten.”

In 2018 introduceert Hak samen met Peter van Halder de eerste koelversconcepten. Tegen die tijd stromen ze in supermarkten, Out-of-Home en foodservice onder het Hak-merk.