FNLI over campagne Diabetes Fonds: ‘Focus niet op 1 ingrediënt’

Deventer, 10 oktober 2017 16:32 | Amy Berentsen

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vindt dat het Diabetes Fond zich niet op één ingrediënt moet focussen, in dit geval suiker. De organisatie reageert desgevraagd op de start van de campagne ‘Halve Maatregelen’ van het Diabetes Fonds.

Met de campagne wil het Diabetes Fonds de voedingsindustrie en supermarkten wijzen op hun verantwoordelijkheden, met als doel het suikergehalte in voedingsmiddelen te verminderen en de gezonde keuze voor de consument makkelijk te maken. 

Niet één ingrediënt 

"Wij snappen dat het Diabetes Fonds met name aandacht heeft voor suiker, omdat diabetespatiënten daar in het bijzonder op moeten letten", zegt Suzanne Rotteveel, woordvoerder van FNLI. "Voor de bestrijding van overgewicht is het belangrijk niet alleen op suiker te focussen. Overgewicht is een probleem dat op meer vlakken speelt. Het gaat ook om de samenstelling van een voedingspatroon."

Actief in verbetering

"Fabrikanten zijn, samen met de supermarkten en het ministerie van VWS sinds 2015 actief in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling om het aandeel calorieën in producten terug te brengen", vervolgt ze. "Hier kijken we niet alleen naar suiker, maar ook naar vetten. In de afgelopen jaren is er dan ook veel suiker uit producten verdwenen of gereduceerd, denk aan frisdranken, zuivel zoals vla en de groenteconserven."

Suikerreductie op de agenda

Het doel van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling is de consument de mogelijkheid bieden om een gezonde keuze te maken. "Voor de komende tijd staan er weer verdere reducties van calorieën op de agenda in verschillende productcategorieën", aldus Rotteveel.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X