‘Consument moet kunnen wennen aan andere smaak’

Den Bosch, 1 maart 2017 14:53 | Dionne Irving

Voedingsmiddelen met minder suiker, vet en zout staan flink in de belangstelling. De industrie is hard bezig om dit voor elkaar te krijgen. Voor de consument is smaak een heel belangrijk criterium voor het kopen van een product. Het is daarom zaak om daar rekening mee te houden.

Tijdens het Food Future Event op 23 maart aanstaande staat productverbetering uitgebreid op het programma. Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling is drie jaar geleden afgesloten. Over dit akkoord wordt veel gesproken: werkt het of zijn we beter af met (Europese) wetgeving. 

Letteke Boot, teamcoördinator voeding, afdeling voeding, gezondheidsbescherming en preventie, ministerie van VWS zal vertellen wat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport rond productverbetering doet en wat de resultaten zijn van de aandacht die de minister hieraan heeft gegeven tijdens het Nederlandse EU voorzitterschap in 2016.

 

Akkoord Productverbetering

Henrieke Crielaard, binnen het CBL verantwoordelijk voor de uitvoering van de afspraken van het Akkoord, is enthousiast over het bijzondere samenwerkingsverband tussen retail en industrie. Zij gaat in op de resultaten en ambities van het akkoord en de hobbels die genomen moeten worden om resultaat te boeken.

 

Smaak heel belangrijk

“Belangrijke uitgangspunten zijn dat smaak voor de consument een heel belangrijk criterium is voor het kopen van een product. De reducties van zout, suiker, en/of verzadigd vet moeten daarom in kleine stappen doorgevoerd worden, waardoor de consument kan wennen aan een andere smaak. Daarnaast moet herformulering gezamenlijk, door zowel private label- als merkfabrikanten opgepakt worden, zodat de consument over de gehele linie kan kiezen uit een gezonder assortiment,” aldus Crielaard.

 

Jaarprijs Goede Voeding

Gezonde productontwikkeling komt ook aan bod via de Jaarprijs Goede Voeding. Groentespaghetti en –rijst van Albert Heijn/Vezet, notenballetjes van Schouten Europe en een boerenkoolburger van Jumbo/Sofine zijn genomineerd door de vakjury van de Jaarprijs Goede Voeding 2017.

 

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Schrijf u direct in

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X