‘Check ingrediënten op palmolie’

Zoetermeer, 13 februari 2015 09:00 | Carina Grijspaardt

Duurzame palmolie is inmiddels een ‘must have’. Maatschappelijke organisaties maar ook de overheid zien hier nauwlettend op toe. Eind van dit jaar gebruiken alle bedrijven in de foodindustrie uitsluitend nog duurzame palmolie, zo is het uitgangspunt. ‘Check je ingrediënten op de aanwezigheid van palmolie. Veel meer bedrijven gebruiken palmolie of afgeleiden daarvan, dan men denkt’, zo stelt de Task Force Duurzame Palmolie.

De middagbijeenkomst ‘Duurzame palmolie een ‘must have’ - Niet wanneer, maar hoe?’ biedt de handvatten om snel de overstap naar duurzame palmolie te maken. Ook vertelt de bijeenkomst bedrijven die al duurzame palmolie gebruiken hoe deze grondstofstroom te beheren en certificeren alsook het optimaal te gebruiken voor de MVO-positionering van het bedrijf. VMT en MVO – de keten voor oliën en vetten organiseren deze bijeenkomst op 21 april in samenwerking met de Task Force Duurzame Palmolie.

Meer palmolie gebruikt dan gedacht

Duurzame palmolie is uitgegroeid tot een ‘licence to produce’. De Task Force Duurzame Palmolie -een samenwerkingsverband tussen brancheorganisaties in de palmolieketen - heeft de ambitie dat eind 2015 alle voor de Nederlandse markt verwerkte palmolie voor voedingsmiddelen en diervoeder duurzaam wordt ingekocht. In 2013 was 61% van de verwerkte palmolie duurzaam.

Niet alle bedrijven lijken zich echter te realiseren dat zij palmolie gebruiken omdat ze het niet als zodanig inkopen, is de ervaring van de Task Force. Maar ondertussen blijkt palmolie wel degelijk in een gebruikte vetblend aanwezig te zijn of als een derivaat in een willekeurig ander ingrediënt.

Wat verwacht de retail van leveranciers?

De middagbijeenkomst op 21 april geeft alle informatie over het ‘waarom’ en ‘hoe’ van duurzame palmolie en is daarmee zowel van belang voor bedrijven die de overstap gaan maken als voor bedrijven die al met duurzame palmolie werken.

Zo geeft de retail uitleg over wat hun leveranciers kunnen verwachten. Welke type duurzame palmolie wordt vereist of mogelijk is, kan namelijk per product verschillen. Lering kan ook worden getrokken uit de ervaringen van een foodbedrijf dat de overstap naar duurzame palmolie al maakte: wat levert het op, tips en valkuilen?

Toegespitst op eigen situatie

In een workshop kunnen bedrijven vervolgens onder leiding van een deskundige coach starten met een plan van aanpak. Het stappenplan wordt direct vertaald naar de eigen situatie. Aan ronde tafels worden ervaringen gedeeld. En via speed-dates hebben deelnemers de mogelijkheid om de eigen, specifieke vragen 1-op-1 beantwoord te krijgen door experts.

Met duurzame palmolie wordt bedoeld dat de palmolie is gecertificeerd volgens de RSPO principes en criteria en dat de palmolie wordt verhandeld volgens een van de door de RSPO goedgekeurde handelssystemen.

Tool

De Task Force Duurzame Palmolie ontwikkelde ook een tool die bedrijven helpt over te stappen naar  RSPO gecertificeerde duurzame palmolie. De tool bestaat uit een set voorbereidende vragen en een stappenplan dat bedrijven inzicht en richting geeft bij het overstappen.

Kijk voor het volledige programma van de middagbijeenkomst over duurzame palmolie op http://www.vmt.nl/Palmolie

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X