Barry Callebaut introduceert roze chocolade

Zürich, 8 september 2017 15:36 | Sophie Laemers

80 jaar na de introductie van witte chocolade presenteert Barry Callebaut ‘Ruby’. Naast pure chocolade, melkchocolade en witte chocolade, is er nu ook een roze variant.

De cacaoboon komt uit verschillende delen van de wereld en heeft specifieke eigenschappen die verantwoordelijk zijn voor de smaak en kleur die vrijkomt bij het produceren van Ruby chocolade.

Geen kleur en smaakstoffen

Ruby chocolade is roze van kleur en heeft een lichte bessensmaak. De roze kleur en de bessensmaak zijn van nature aanwezig in de Ruby cacaoboon. Bij de productie van Ruby chocolade is het onnodig om kleur- en smaakstoffen toe te voegen.

Ingewikkeld proces

Cacaobonen zijn ingewikkelde natuurproducten. Elke type boon bevat meer dan 20.000 moleculen die samen zijn DNA vormen. Het ontrafelen hiervan, het industrieel ontdoppen en een uniek verwerkingsproces van cacao en chocola zijn tijdrovende bezigheden die voor een lang productieproces zorgen. Ook is het zorgen voor een gegarandeerde voorraad van de juiste boon iets wat tijd kost.

Barry Callebaut heeft een innovatief proces ontwikkeld om de van nature aanwezige karakteristieke eigenschappen, ook wel precursors genoemd, in de cacaoboon te activeren.

De uitvinding van Ruby chocolade is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen de Jacobs universiteit in Bremen en verschillende R&D-centra van Barry Callebaut. De chocolade werd getest en goedgekeurd aan de hand van uitgebreid klantenonderzoek. Dit werd geleid door de onafhankelijke agentschappen Ipsos en Haystack in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan en China.

Vierde type chocolade

Volgens kwantitatief onderzoek, uitgevoerd door Haystack, voldoet de Ruby chocolade aan de behoeften van de consument. De verwachting is dat Ruby chocolade (net als puur, melk en wit) geïntroduceerd zal worden in verschillende productcategorieën. Hiermee wordt Ruby chocolade het vierde type chocolade.

Peter Boone, hoofd innovation & Quality Officer over de uitkomsten van het onderzoek: "Klantenonderzoek bevestigt dat Ruby chocolade niet alleen een consumentenbehoefte onder ‘millenials’ vervult – zoekend naar intens genot – maar ook de intentie om dit product te kopen in verschillende prijsklasses.” 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X