Albert Heijn zet fors in op suikerverlaging

Zaandam, 1 augustus 2016 10:56 | Maurice de Jong

Zo’n honderd huismerken van Albert Heijn krijgen te maken met een suikerreductie van 10 tot 40%.

Dit meldt Albert Heijn, onderdeel van het fusieconcern Ahold Delhaize, in een verklaring.

Suikerklontjes

De ongeveer honderd huismerken zijn uiterlijk eind 2017 250 miljoen suikerklontjes lichter, meldt Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn. “Steeds meer consumenten gaan bewuster met suiker om. Daarom heeft Albert Heijn zijn assortiment onder de loep genomen en zijn we gestart met een flinke suikerreductie”, legt Van Egmond uit.

Frisdrankwijzer

Ook zet Albert Heijn in op een betere informatievoorziening rond suiker. Het supermarktconcern start bij het frisdrankschap met de Friswijzer. Deze informeert consumenten over hoeveelheden suiker, wijze van zoeten en calorieën.

Van Egmond: “Om klanten daarvan bewust te maken, laat de Friswijzer bij het schap in een oogopslag zien hoeveel calorieën de frisdrank bevat. De kleuren van geel (geen suiker) tot donker oranje (hoog in suiker) geven aan hoeveel calorieën en suikers er in frisdrank zitten. Klanten kunnen ook zien op welke wijze de drank gezoet is: met suiker, met gebruik van kunstmatige zoetstoffen of door het toevoegen van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong.”

Ketchup en vla

De voedingsmiddelen die Albert Heijn selecteerde voor de suikerreductie zijn producten die gezinnen vaak kopen. Te denken valt aan yoghurt, vla, ketchup en koekjes die de komende tijd tussen de 10 en 40% minder suiker gaan bevatten.

Kinderproducten

Niet alleen vermindert de supermarktketen de hoeveelheid suiker van bestaande producten, ook introduceert het bedrijf nieuwe producten met minder suiker zoals AH Griekse yoghurt voor kinderen zonder suiker en AH 100% fruittoetje. Ook komen er caloriearme dranken bij in het schap. Zo introduceert Albert Heijn bruisende dranken met een smaakje zoals aardbei-munt en bloedsinaasappel. Verder belooft de Zaanse supermarktorganisatie de eigen merkfrisdranken de komende jaren stapsgewijs te verlagen met 10%.

Frisdranken

In het schap vind je ook nieuwe varianten dranken zoals bruisend water met smaak waaronder een aardbei/munt en een bloedsinaasappel variant. Het suikergehalte in eigen merk frisdrank zal de komende jaren ook stap voor stap worden verlaagd met minimaal 10 procent. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X