Printen

Duurzaamheid wordt onderdeel van kernactiviteiten

Deventer, 5 januari 2017 10:48 | Redactie VMT

Toevoegen aan Mijn VMT

Bijna de helft van de bedrijven zegt duurzaamheid in de algemene strategie te integreren. Bij bedrijven met meer dan duizend werknemers ligt dit boven de 53%.

Deze conclusies komen naar voren uit een internationaal onderzoek dat certificatie-instelling DNV GL – Business Assurance en de vooraanstaande adviesorganisatie EY met behulp van onderzoeksbureau GFK Eurisko hebben gehouden onder meer dan 1.524 professionals van bedrijven in verschillende sectoren in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië.

Geen aanhangsel

De interesse is groot, hoewel het een ingewikkeld onderwerp is. Ongeveer 6 van de 10 bedrijven hebben beleid op het gebied van duurzaamheidsintegratie en 55% heeft in de afgelopen 3 jaar geïnvesteerd in duurzaamheidsinitiatieven.

De lijst wordt aangevoerd door beleid om milieueffecten te beperken (32%) en het opstellen en implementeren van duurzaamheidsstrategieën (30%). De integratie van duurzaamheid in de kernactiviteiten brengt met zich mee dat de dagelijkse bedrijfsvoering moet worden aangepast. Dit weerspiegelt de verschuivende opvattingen over duurzaamheid. Duurzaamheid wordt niet langer gezien als een ‘aanhangsel’ van de bedrijfsstrategie, maar als een wezenlijk onderdeel daarvan.

Marktgerelateerde en financiële voordelen

Er zijn nog steeds hindernissen, vooral doordat bedrijven worstelen met andere prioriteiten (36%), maar alle bedrijven die stappen hebben gezet naar duurzaamheidsintegratie profiteerden daarvan.

Bedrijven rapporteerden aanzienlijke marktgerelateerde (41%) en financiële rendementen (27%). De voordelen liepen uiteen van betere relaties met klanten (29%) tot en met een verbetering van de merkreputatie (27%) of de marktdifferentiatie (17%). Bovendien realiseerde 17% besparingen en was 12% in de gelegenheid om de bedrijfsmiddelen te beschermen.